۲۰ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
فیلم بیشتر »»
کد ۱۴۷۴۸۷
عنایت:

تماشاگرنما نداریم همین تماشاگران ناسزا می‌گویند

 
رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه اشتباهات در هر مسابقه فوتبالی از سوی داوران رخ می دهد،گفت: من با لفظ تماشاگرنما مخالفم. کسی که به داور فحش ناموسی می دهد، تماشاگرنما نیست، یکی از همین مردم است، از اقشار مختلف جامعه.

مسعود عنایت در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این مطلب افزود: در بازی روز یکشنبه داور در اعلام پنالتی به سود تیم سپاهان درست عمل کرد و هر دو خطا پنالتی و داخل محوطه جریمه تیم پرسپولیس بود. با این حال روز گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال، من، داور و ... کلی فحش و ناسزا خوردیم. چرا؟ به خاطر دو پنالتی که درست بوده است؟

وی در ادامه افزود: ما این همه فحش شنیدیم تازه داور از دو جریمه شخصی بازیکنان پرسپولیس نیز خودداری کرده است! به اعتقاد من داور در اولین پنالتی که به سود تیم سپاهان اعلام کرد، باید به بازیکن پرسپولیس کارت زرد نشان می داد و حتی می توانست از کارت قرمز خود نیز استفاده کند. در پنالتی دوم نیز با توجه به اینکه مهاجم سپاهان مسیر حرکتش به سمت دروازه پرسپولیس نبود، کارت زرد کافی بود که داور آن را هم نشان نداد.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: تماشاگر و هوادار تیمش را دوست دارد و می خواهد تیم محبوبش به هر نحو ممکن برنده شود. من این را درک می کنم، می دانم او روی سکو فکر کرده به تیمش اجحاف شده است و به ضررش سوت زده‌اند به همین خاطر لب به اعتراض بازمی کند. تماشاگران پرسپولیس نیز روز دوشنبه با این دیدگاه و پیش زمینه فکری که داوران سر تیم‌شان را بریده‌اند، انتقاد کردند و ناسزا گفتند.

عنایت با تاکید بر اینکه مصاحبه‌های مربیان و مدیران باشگاه به تغییر و تخریب ذهنیت هواداران کمک می کند، گفت: برخی مدیران باشگاه این طور وانمود می کنند که من در کمیته داوران نشسته ام به این داور می گویم به سود فلان تیم سوت بزنید و سر آن تیم را ببرید. این اصلا درست نیست. داوران هر کدام برای خود شان و شخصیت دارند آنها مدیر شرکت، دکتر، مهندس بوده و برای خود کسی هستند. آنها وضع مالی خیلی خوبی هم دارند، البته نه از فوتبال، بلکه از کارهای اصلی شان.

وی با بیان اینکه "داوران ما از فوتبال پولی نمی برند و نوکر و عبد و عبید ما نیستند"، گفت: برخی‌ها این ذهنیت را ایجاد کرده‌اند که چون فدراسیون فوتبال با علی دایی به مشکل برخورده است، کمیته داوران نسبت به تیم پرسپولیس جبهه گیری کرده است. اختلاف دایی و فدراسیون چه ربطی به ما دارد؟ فدراسیون به دایی پول بدهد یا ندهد به من چه مربوط است. اصلا پنج میلیارد به علی دایی بدهند، خدا بدهد برکت، من در این بین چکاره ام.

رئیس کمیته داوران با یاد آوری چندباره این موضوع که "تیم‌ها برای داوران هیچ تفاوتی باهم ندارند"، خاطرنشان کرد: شاهین بوشهر در بازی جام حذفی مقابل استقلال با یک گل باخت. در آن بازی مسعود مرادی باید یک ضربه پنالتی به سود تیم استقلال اعلام می کرد، چرا سرمربی و مدیرعامل باشگاه شاهین بوشهر نگفتند، به ضرر تیم شان یک پنالتی گرفته نشده است؟ آنجا اشتباه داور اشکالی نداشته اما زمانی که داور به ضررشان سوت زده بود، زمین و آسمان را به هم رساندند. مدیرعامل این باشگاه از روی سکو به زمین آمد و یقه داور را گرفت. این رفتار برای یک مدیرعامل درست نیست.

عنایت ادامه داد: دوشنبه شب رئال مادرید پنج گل از بارسلونا آنهم در یک بازی به آن مهمی خورد، در آخر بازی مدیرعامل باشگاه رئال بی سر و صدا کنار مدیرعامل بارسلونا نشسته بود. در بازی اینتر - میلان داور در نیمه اول باید گاتوزو را اخراج می کرد اما موراتی، مدیرعامل باشگاه اینتر بدون اشاره به این موضوع گفت، پیروزی حق تیم میلان بوده است. ما باید این رفتار را از باشگاههای حرفه ای دنیا یاد بگیریم.

وی معتقد است، فوتبال ایران از این انتقادهای یکسویه به داوری آسیب جدی می بیند و افزود: تیم امید ایران به تیم ژاپن یک گل کاملا درست زد که داور آن را آفساید اعلام کرد، چرا آنجا کسی اعتراض نکرد؟ چرا به AFC اعتراض نکردیم، مگر گل‌مان سالم نبود. مگر ما به درستی دروازه برزیل را باز نکردیم؟ باور کنید داوری همین است. فوتبال است و همین اشتباهات داوری که سهوی است.

رئیس کمیته داوران تاکید کرد: پرسپولیس در شهرآورد تهران به استقلال باخته است، همه گیر داده‌اند به گل دقیقه 6 پرسپولیس. فردوسی‌پور که آمد، مسابقه نظرسنجی گذاشت که اگر گل پرسپولیس مردود اعلام نمی‌شد، چه می شد و چه نمی شد! جمعیت هم که طرفدار پرسپولیس بودند، رای دادند که این تیم بازی را می برد. آخر کسی نیست بگوید، در آن بازی که پرسپولیس با گل باقری برد، گل اول را چه تیمی زد؟ چه تضمیمی وجود داشت، پرسپولیس گل اول را می زد و می برد؟

"هوادار احساساتش پاک است و در جوی که غیرمنصفانه علیه داوران ایجاد شده است، دست به پرخاشگری می زند"، عنایت این را گفت و افزود: اینکه در ورزشگاه به داور، تیم میهمان، مسئول فدراسیون و ... ناسزا می گویند، یک مشکل فرهنگی است. این را همین تماشاگران می گویند. اصلا تماشاگرنمایی وجود ندارد. من با لفظ تماشاگرنما مخالفم. کسی که به داور فحش ناموسی می دهد، تماشاگرنما نیست، یکی از همین مردم است، از اقشار مختلف جامعه.

وی افزود: برای ریشه کن کردن این مشکل من نباید اقدام کنم. کار بالاتر از اتاق من و فدراسیون فوتبال باید پیگیری شود. یک موضوع و مشکل کشوری است، متاسفانه ما در این زمینه مشکل فرهنگی داریم و از آنجائیکه من کارشناس فرهنگی و اجتماعی نیستم، در صلاحیت خود نمی دانم در این مورد اظهارنظری داشته باشم.

عنایت با انتقاد از برخی روزنامه های ورزشی و رسانه های گروهی گفت: در فلان روزنامه خبرنگار و مسئول به فلان تیم تعلق خاطر دارند، فقط کافی است داور به ضرر آن تیم سوت بزند، آنها بشدت از داوری انتقاد می کنند. اما کسی نیست مثلا بگوید، پیکان هم از داوری لطمه خورده است. همین تیم پیکان در دو بازی داوران به ضررش سوت زده‌اند و امتیازهای این تیم در جیب دیگر تیم‌هاست. با این شرایط من که ندیدم یک روزنامه از حق پیکان دفاع کند.

وی ادامه داد: در بازی جام حذفی تیم نفت مسجد سلیمان مغلوب استیل آذین شده، آنهم با یک پنالتی که داور به درستی به سود تیم استیل اعلام کرده است. آنوقت تماشاگر تیم نفت اسکناس دست‌شان گرفته و به داور نشان می دهند. تماشاگران یک تیم شهرستانی که فقط کافی است داور یک سوت به ضررشان بزند، اسکناس‌ها را از جیب‌شان در می آورند. انگار فقط خودشان پول دارند! نمی دانم آیا این طرز رفتار با داوران درست است؟!

رئیس کمیته داوران آشکار کردن خطای داوران، بازیکنان و مربیان در برخی برنامه های ورزشی سیما را عاملی در جهت دامن زدن به ناهنجاری ها عنوان کرد و در خصوص اظهارنظر کارشناسان داوری گفت: ما به نظر کارشناسان داوری احترام می گذاریم و این نوع اظهارنظرها در همه جای دنیا وجود دارد. همین آقای غیاثی که امروز در مورد داوری اظهارنظر می کند، اسفندیار بهارمست را به برنامه 90 آورد، این کارشناس خبره داوری 80 درصد صحنه‌هایی که به او نشان دادند را در موردش اظهارنظر نکرد و گفت نمی توانم نظری قاطع بدهم. آیا اینگونه برخورد از سوی بهارمست را باید به حساب بی سوادی او بگذاریم؟!

وی افزود: در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی 32 دوربین از زوایایی مختلف مسابقات را پوشش می دادند، به همین خاطر بود که اشتباهات داوری بیشتر به چشم آمد و این نبود که داوران بیشتر از قبل اشتباه کرده باشند. در ایران ما این امکانات را نداریم و باید فیلم مسابقه را "این ور و آن ور" کنیم تا بتوانیم اظهارنظری درست داشته باشیم.

" شاید اینکه کمیته داوران از داوران حمایت می‌کند و یا اینکه آنها از اشتباهی که کردند، عذرخواهی نمی کنند، به اعتراضها دامن زده است. برخی باشگاهها معتقدند "هاوارد وب" داور فینال جام جهانی از اشتباهی که در فینال کرد، عذرخواهی کرد اما داوران ایرانی از انجام این کار خودداری می کنند؟"

عنایت در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر، گفت: هاوارد وب کی بعد از جام جهانی عذرخواهی کرد؟ او دو ماه بعد از این مسابقه اعلام کرد که اشتباه کرده است. در همین بازی استقلال - شاهین نمی توان به قطعیت گفت که داور اشتباه کرده است که او بخواهد عذرخواهی کند. همین "وبی" که شما از او می گویید در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها اشتباهی در اعلام پنالتی مرتکب اشتباه شد و با تاکید داور چهارم رای خود را تغییر داد. اگر در ایران این اتفاق می افتاد پدر داور را درمی آوردند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه " نمی گویم ضریب اشتباهات داوران در ایران کمتر از داوران اروپایی است اما بیشتر از آنها نیست"، افزود: داوران برای هر قضاوت در لیگ قهرمانان اروپا 10 هزار پوند معادل 14 میلیون تومان می گیرند و علاوه بر 2 کمک داور، 2 داور نیز بصورت رادیویی روی خط با آنها در تماس هستند، باید این شرایط مشخص است که باید ضریب اشتباه آنها کمک از داوران ما باشد که یک دهم آنها هم دستمزد نمی گیرند و در زمین باهم ارتباطی ندارند.

عنایت در واکنش به اظهارات رضا غیاثی که گفته است براساس مصوبه اخیر فیفا رئیس کمیته داوران هر فدراسیون باید عضو هیئت رئیسه آن فدراسیون باشد، گفت: طبق اساسنامه فدراسیون بین المللی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا روسای کمیته داوران FIFA و AFC باید عضو هیئت رئیسه این دو فدراسیون باشند. "آنخل ویلار" و "یوسف سرکال" نیز با اینکه داور نیستند اما به جهت اینکه عضو هیئت رئیسه FIFA و AFC هستند، مسئولان کمیته داوران این دو مجموعه را برعهده دارند.

وی افزود: با احترام به نظر و حرف آقای غیاثی که به تشکیلات داوری کشور علاقمند است، باید عنوان کنم، ابتدا اجازه بدهید ببینیم 208 عضو فیفا در قبال این مصوبه چه تصمیمی اتخاذ خواهند و بعد ما در این رابطه تصمیم گیری کنیم. شما چرا عجله می کنید و اصلا چرا ایران باید در این رابطه پیشقدم شود؟!

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: آقای غیاثی همچنین تعیین تکلیف کرده است که آقای بهروان باید رئیس کمیته داوران شود. آقای بهروان رئیس هیئت فوتبال استان مازندران است و این استان حدود 30 تیم در بخش‌های مختلف فوتبال کشور دارد، چطور می شود، رئیس یک هیئت که این تعداد تیم فوتبال دارد، رئیس کمیته داوران شود؟! رئیس هیئتی با این تعداد تیم چطور می تواند داور برای بازیها بچیند؟ قطعا ایشان از روی عدالت عمل خواهد کرد اما جلوی حرف و حدیث‌ها را که نمی شود، گرفت.

انتقاد کارشناسان از سفرهای گاه و بیگاه رئیس کمیته داوران موضوع دیگری بود که عنایت در واکنش به آن گفت: همین بازی پرسپولیس - سپاهان، هم من در ایران بودم و هم آقای کفاشیان و دیگر مسئولان فدراسیون. آیا تماشاگران به ما ناسزا نگفتند؟ اینکه داور به درست یا غلط یک سوت می زند به ما چه ربطی دارد؟

وی افزود: من در خارج از کشور فیلم هر بازی را دو دقیقه پس از سوت پایان بازی از روی سایتهای مختلف می بینم و عملکرد داوران را ارزیابی می کنم. با این شرایط طرح انتقادهای این چنینی اصلا درست نیست. در ضمن رئیس کمیته داوران مگر در هر بازی داخل ورزشگاه هست، پس ناظر داوری برای چه انتخاب می شود؟
برچسب ها: عنایت ، تماشگر ، داور ، فحش
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
10
4
از بازی پرسپولیس ملوان به بعد همه صوتهای داوران به ضرر پرسپولیس بوده است. اگر مربی به جهت ممنوع المصاحبه بودن حق اعتراض نداشته باشد، سرپرست تیم هم به خاطر ملاحظات سیاسی سکوت اختیار کنند، بازیکنان هم از ترس کمیته انضباطی جرات اظهار نظر نداشته باشند آن وقت تماشاگران هستند که به اعتراض روی می آورند و در این صورت حریمها شکسته میشود. بی گمان اگر دایی ممنوع المصاحبه نمیبود کار به اینجا نمی کشید. آقای عنایت هم بهتر است به آرشیو اشتباهات داورانشان در مسابقات اخیر پرسپولیس مراجعه کنند آن وقت اظهار نظر نمایند.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
0
1
اگه همین رفتار رو طرفدارهای تراکتور میکردن باز همینجور راحت از کنارش میگذشتین؟مثل همیشه فوقش چند میلیون جریمه میکنن تیمو و دو هفته بعدم تربیت بدنی چندبرابرشو به بهانه تقویت بهشون میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
1
1
من باخت پرسپولیس را توجیه نمی کنم ولی فوتبالی که رئیس فدراسیونش کفاشیان باشه و رئیس کمیته داورانش عنایت بهتر از این نمیشه، عزیزمحمدی هم که هیچی.
جمي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
0
1
وقتي ايشان از قضاوت بازي شاهين و استقلال در ليگ برتر حمايت مي كند نشان مي دهد چقدر از روي تعصب حرف مي زند عنايت عزيز هر كوچه و بازاري مي دانند كه شاهين به نا داوري باخت اگر شما اين شهامت را داشتي كه اشتباهات داوري را قبول كني بي شك مردم هم قضاوت بهتري درباره شما مي كردنند.