۳۱ شهريور ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۶۲۰۷
تعداد نظرات: ۷۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۶-۰۵-۱۳۹۱
کد ۲۲۶۲۰۷
انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۶-۰۵-۱۳۹۱

کشتار بس است ؛ صدور مجوز شکار را متوقف کنید

عصرایران ؛ جعفر محمدی - "رییس منطقه حفاظت شده لشگردره در شهرستان ملایر، شب گذشته در حین انجام ماموریت و گشت زنی در مواجهه با شکارچیان متخلف به ضرب گلوله به شهادت رسید."

این خبری بود که دیروز بر روی خروجی سایت ها و خبرگزاری ها قرار گرفت تا بار دیگر داغ دل دوستداران و دل نگرانان محیط زیست ایران تازه شود.
این اولین بار نیست که محیط بانان کشورمان هدف تیر شکارچیان قرار می گیرند و سبز محیط زیست را به خونشان سرخ می کنند.
تازه این تنها یک سوی ماجراست و در دیگر سو ، تا کنون برخی محیط بانان که در دفاع از محیط زیست ، با شکارچیان مهاجم درگیر شده اند ، با پرونده های سنگین کیفری مواجه شده اند و حتی گاه حکم قصاص و اعدام هم برایشان صادر شده است.

واقعیت این است که محیط زیست ایران با سرعتی باور نکردنی در حال تخریب است. بیابان زایی ، جنگل سوزی و درخت بری ، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها ، از بین رفتن مراتع و زیستگاه های طبیعی و ... ، همه و همه خبرهای بدی هستند که دارند عادی می شوند و این در حالی است که جایگزینی آنها یا اساساً غیر ممکن است و یا دهها و صدها سال به طول می انجامد.

در چنین شرایطی ، گروهی از شریف ترین انسان های این سرزمین ، وظیفه محیط بانی را بر عهده گرفته اند و شب و روز ، در نبرد با قاتلان محیط زیست هستند ، قاتلانی که مجهز به سلاح هایی از تبر و اره برقی گرفته تا تفنگ های شکاری اند و به چیزی جز منافع و هوس های خود نمی اندیشند.

دراین میان ، آنچه جای تأمل دارد این است که هنوز در کشور ما ، شکار با مجوز قانونی هم انجام می شود و همه ساله ، تعداد زیادی ، بدون آن که نیازی به شکار داشته باشند ، صرفاً برای تفریح و خوردن گوشت شکار ، مجوز شکار می گیرند و به جان طبیعت و حیوانات می افتند!

 زمانی ، شکار یک شغل و محلی برای درآمد برخی افراد بود ولی امروز ، عموماً چنین چیزی وجود ندارد و یا اگر هم باشد ، بسیار نادر است و دیگر شغلی به نام شکارچی وجود رسمی ندارد.

از این رو ، می توان گفت که همه یا دستکم اکثر کسانی که مجوز شکار می گیرند ، به دنبال تفریحی به نام کشتن حیوانات هستند ؛ آن هم در شرایطی که ذخایز زیستی کشور در معرض تهدیدهای جدی اند و بیم آن می رود که بسیاری از گونه های حیوانی در آینده ای نه چندان دور ، به طور کامل منقرض شوند کما این که تا کنون نیز در موارد متعددی مانند شیر ایرانی و ببر مازندرانی چنین شده است و نام این حیوانات را فقط در کتاب ها می توان خواند و حسرت خورد.

هر چند در مجوزهای صادره برای شکار ، محدودیت هایی نیز قید می شود (مانند محدودیت تعداد پرندگانی که شکار می شوند) اما صدور همین مجوزها ، برگ سبز و ورودیه شکارچیان به مناطق زیست حیوانات و زمینه ساز سوء استفاده هایی مانند شکار گونه های ممنوع یا شکار بیش از حد مجاز است. در حالت بدتر نیز گاه درگیری هایی بین شکارچیان مسلح و محیط بانان به وجود می آید که آخرینش همین موردی است که منجر به شهادت یکی از حافظان محیط زیست کشور شده است.

به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که صدور پروانه شکار به طور کلی برچیده شود و مجوز تفنگ شکاری نیز فقط به کسانی داده شود که نیاز واقعی به آن دارند ، مانند کشاورزانی که خود یا زمین هایشان در معرض حمله حیوانات جنگلی هستند ، آن هم نه برای شکار که برای دفاع.
واقعاً چه لزومی دارد که فلان شهروند که مثلاً کارمند یا بازاری است ، تفنگ شکاری داشته باشد و هر سال هم مجوز شکار بگیرد و راهی جنگل های شمال شود و سکوت جنگل و آرامش حیوانات آن را با شلیک های مرگبارش بشکند و موجودات زنده را بکشد تا به قول خودش تفریحی کرده و کبابی خورده باشد و با قربانیانش عکس یادگار بگیرد؟!

هر چند حتی در صورت برچیده شدن بساط غیرانسانی صدور مجوز شکار ، نبرد متعرضان به طبیعت و محیط بانان ، پایان نمی یابد و همچنان عده ای فرصت طلب وجود خواهند داشت که متکبرانه به جان طبیعت بیفتند ، اما لغو کامل قانونی بودن شکار و عدم صدور مجوز شکار ، می تواند گامی در جهت کاستن از درگیری ها و حفاظت از محیط زیست باشد و زمینه بسیاری از سوء استفاده ها را از بین ببرد.

...و پایان این یادداشت ، تقدیم احترامی عمیق است به روح همه شهدایی که جان خود را بر سر حفاظت از محیط زیست ایران گذاشتند. 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۱۱۵
غیر قابل انتشار: ۳۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
73
306
شکارکردن حیوانات هنر افراد بی عاطفه و بی محبت است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
با جناق من شکارچی بود و در منطقه اردبیل شکار میکرد و با مرگ بدی هم مرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
17
191
ممنون آقای محمدی بابت نوشته ی تاثیر گذارت

و اگر روی این مسئول نماها تاثیر بگذارد جای تعجب خواهد داشت ...

ممنون میشم منعکس کنی
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
8
172
خیلی از پولدارهای شیخ نشینها هم به تازگی ویلاهایی در شمال خریده اند و تفریح مورد علاقه شان شمار در این جنگلهاست.
بچه مشد
United States of America
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
5
169
متاسفانه بدليل ضعف در قوانين هر روز شاهد يك فاجعه زيست محيطي هستيم بدون اينكه خداي ناكرده آبي در دل "مسببين محترم" تكان بخورد!!

از مثله كردن قبيحانه توله خرس ها و امثالهم تا شهادت عزيزان محيط بان!

خدا خودش به فرياد اين زيست بوم بكر و مظلوم برسد!
دانش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
7
88
روحش شاد.
واقعا شاید از وقتش هم گذشته باشه. شاید ایجاد محیطهایی حفاظت شده صرفا جهت شکار و تحت کنترل خیلی ایده بدی نباشه.
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
7
101
مطلب شما کاملا بجا و منطقی است ولی درامد حاصل از فروش مجوز چه میشود به نظر میرسد خیلی از سازمانها بجای سلامت محیط زیست و جانداران به فکر در امد سازمان خود هستن ! یکی هم مثل شرکت دخانیات , روی سیگار ها برچسب مضر بودن می زنند می دانند که برای سلامتی خطرناک هست ولی تولید میکنند و می فروشند بازم بگم ؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
65
125
کسی که از کشتن یک حیوان و گرفتن جان او تنها با قصد تفریح لذت می برد، بجای شکار نیاز به مراجعه به روانکاو و روانپزشک و درمان مشکلات درونی اش دارد.
رضا
Germany
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
4
112
بهترنیست اسم حفاظت محیط زیست رو عوض کنیم بزاریم سازمان توسعه تخریب محیط زیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
10
116
نويسنده گرامي با سلام
خدا را شكر كه امثال شما هستند تا در اين باب اطلاع رساني كنند.به راستي آيا شكار حيوان دست وزبان بسته در برابر شكارچي مسلح به انواع سلاحها و تجهيزات اينقدر لذت بخش و شيرين است كه براي چشيدن آن دست خود به خون هموطني كه سرپرست خانواده اي است را بيالايي.جواب خون هموطن خود را چگونه خواهي داد جز التماس و استدعا از فرزندان وي براي بخشش ؟شكارچيان كرمان در يك اقدام انسان پسندانه هر آنچه براي شكار حيوانات هزينه ميكردند آمروز براي تامين آب و غذاي همان حيواناتيكه مورد شكار بودند هزينه ميكنند تجهيزات آبرساني پخش علوفه و.....كه منجر به افزايش تعدادشان شده.سلاح خود را كنار گذاشته به جاي آن دوربين هاي عكسبرداري تهيه كرده اند .به جاي تير اندازي به حيوانات زبان بسته از آنها عكسهاي بسيار زيبا تهيه ميكنند . يادگاريهايي كه هميشه ميمانند . و ميتوانند با افتخار از عملكرد گذشته شان نزد فرزندانشان ياد كنند و مباهات ورزند.دست راست شكارچيان كرماني بر روي سر زاگرس نشيناني كه چنين نكبت بار به مردان عاشق ايران حمله ميكنند و خونشان را ميريزند .ننگ بر چنين انسان نماهايي باد.نويسنده گرامي از شما ميخواهم با نوشتن مقالات بيشتر كه بتواند منجر به يك راي عمومي براي انهدام سلاحهاي شكاري كه هيچ ارزشي ندارند جز اينكه دارنده آن احساس قدرت دروغين دارد بتوانيم نظر مسيولان و مردم و حتي خود شكارچيان غافل را براي انهدام اين سلاحها جلب كنيم.تا ديگر روزي بيايد نيازي به محيطبان و شكاربان نباشد تا هموطن بيگناهي كشته نشود.براي شادي روح تمام شهيدان اين راه صلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
5
104
عشق و احترام ما تقديم به محيط‌بانان عزيز و روح عزيزان شهيد و نفرت و بيزاري ما نثار مهاجمان به طبيعت و حافظان آن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
9
110
پس درآمد محيط زيست از محل صدور مجوز شکار چه ميشود؟!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
4
94
خدا رحمت کنه همشون و خدا لعنت کنه قاتل
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
8
114
آقای محمدی عزیر
از ته دل و صمیم قلب با این نوشتار و پیشنهادتان موافقم و خوشحالم که عصر ایران جزء معدود رسانه هایی است که علیرغم مشی سیاسی از سایر امور غیر سیاسی نیز غافل نیست و مدافع سرسخت محیط زیست کشور عزیزمان می باشد. پیشنهاد میکنم برای یکبار هم که شده با راه اندازی موج خبری و اعتراض در سایر سایتهای خبری و راه اندازی کمپین اینترنتی در سایتها و وبلاگها برای یکبار هم که شده به مسئولین کشور و مجلس شورای اسلامی اعتراض خودمان را اعلام کنیم. باور کنید طرفداران محیط زیست کشور از طرفداران طیفهای سیاسی کشور اگر بیشتر نباشند قطعا کمتر نیستند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
3
82
سلام
تا وقتی که قوانین این مملکت این جوریه نمی شه کاریش کرد
حالا مثلا فکر کردی اگر کسی یه شکار غیر مجاز بکنه جریمش چیه؟
مثلا می بینی صد هزار تومن
پول گوشت اون حیوون رو حساب کنی بیشتر می شه چه برسه به جرمیه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
1
70
خدا رحمتش کند. مسئولان بی‌مسئوليت آيا متوجه هستند که تصميم‌های آنان سال‌هاست که به قيمت جان اين محيط‌بانان تمام می‌شود؟
عصر ايران، ضمن قدردانی خواهش می‌کنم خبرهایی از اين دست را بيش از پيش پوشش دهيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
4
89
کاملا درسته!
وحيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
180
25
باسلام
دوست عزيز اينطور كه از مقاله شما مشخص است ، شما جزء افراد تند رو و غير منطقي هستيد و براي منافع خودت سعي مكني ترو خشك رو باهم بسوزوني . لطفا شكار قانوني را با شكار غير قانوني مقايسه نكن . شكارچي با شكاركش فرق داره - شكار حقي هست كه طبيعت به همه داده . يكم منطقي باش ، اينجور مطلب نوشتن ذهنيت خوبي درذهن خواننده ايجاد نمي كنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
وحید جان کحای طبیعت این حق را به انسان داده تا برای تفریح و سرگرمی شکار کند طبیعت حق شکار بر اساس غریزه را داده و صرفا جهت بقا است و نه چیز دیگر اگر این طور است که شما می فرمایید فردا اگر یک مشت آدم روانی که البته مشکل روانی جزو مشکلات طبیعی انسانی است زدند و کشتار کردند پس حق دارند. نمونه فراوان است هیتلر صدام چنگیز و ...
سامي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
شكار حق است؟؟؟؟؟ چه حقي برادر من، كجا اين حق نوشته شده كه ما خبر نداريم؟ چرا اين حق را فقط به بعضيها ميدن؟ واقعاً كه، شكار حق است!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
آها! پس کشتن حیوانات را حق مسلم خودت می دونی!! ای دریغ از انسانیت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
میخوام بیام شکارت کنم وایسا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
نظر وحید را 100درصد درست میدانم.
شکار کردن در فصل هایی که زاد و ولد حیوانات نمی باشد اشکال ندارد. ادای این بچه تی تیش مامانی ها رو هم در نیارید و از حیوانات حمایت کنید.
جنابعالی نمیخوای شکار کنی بشین تو خونت ساکرت رو بازی کن کوچولو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
جنابعالی هم بهتره اگه خیلی مردی بدون تفنگ شکارکنی عزیزم حتما فکر کردی با یه تفنگ دوربین دار از فاصله 2 کیلومتری شکار میکنی ، خیلی مردی؟؟؟!!!!
ناشناس
Germany
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
81
66
شما همیشه با شنیدن تخلف از جانب یک گروه متخلف ساز مخالفت با یک گروه ار انسانهایی که سالهاست در طبیعت و در کنار شکاربانان به این طبیعت عشق میورزند و با آن زندگی میکنند را میزنید
خواهش میکنم قبل از هرگونه اظهار نظری قدری مطالعه و فکر کنید
پاسخ ها
حسین
| United States of America |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
چگونه میشود اسلحه به دست به طبیعت عشق ورزید؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
حسین جان همانطوری که شما چاقو به دست به گوسفند بیچاره عشق می ورزید !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
5
35
کاملاً موافقم. اما کو گوش شنوا.
غفاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
189
20
اقای جعفر محمدی کاملا گنده تر از دهانت حرف میزنی.این صحبت ها در حد تو نیست همه جای جهان این موضوع وجود دارد.کسی هم نفرات را مجبور نکرده است محیط بان شوند.دلسوزی الکی هم نکن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
شما برو شكارتو بكن زياد جوش نيار برادر من !
سامي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
كجاي اين حرفي كه نويسنده زده گنده تر از دهنشه اصلا مگه اگر كسي بگه محيط زيست داره تخريب ميشه ربط به سايز دهنش داره غفاري جان فكر كنم توهم صابون يكي دونفري از اين محيطبانان به تنت خورده اينجوري از دستشون ناراحتيها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
اینکه یک نفر به شهادت هموطنش اعتراض کند به از بین بردن سرمایه ملی زیست محیطی مملکت اعتراض کند به نظر آقای غفاری گنده تر از دهانش حرف زده . اما حتما آن قاتلی که این هموطن را کشته کار بدی نکرده و محیط بان مقتول اشتباه کرده محیط بان شده و جلوی تیر قرار گرفته . عجب روزگاری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
ببینم غفاری نکنه خودت به اون بنده خدا شلیک کردی که انطوری جوش آوردی. ها؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
شما معلومه که از همون دسته آدمایی هستی که هر چیزی رو با پول بتونی بخری حق خودت میدونی
بیزحمت اندازه دهن همه را وجب کن و بگو تا کسی چیزی نگه که به اخلاق کثیف حضرتعالی بر بخوره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
مثل اين است که کسی پليسی را بکشد و بگوييد کسی آنها را مجبور نکرده پليس شوند! محيط‌بان‌ها پليس طبيعتند.
کامیار ورشوساز
United Arab Emirates
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
120
30
نویسنده عزیز این مقاله:
هرچند از نوع تیتر و شروع متن کاملا به هدف شوم شما پی بردم ، ولی لازم دونستم تذکزاتی رو جهت روشن شدن بدم:
۱نسل شکار را شکارچی ها مثل من که ۱۰۰ میلیون ماشین ، ۲۰ تفنگ ، و.... دارن ، یه آخره هفته میرن بیابون از بین نبردن
۲شکار ، شکار کردن غیر قانونی ، ذباله ، تصمیم های غلط مدیران نابود کرده
۳فکر میکنید یا ندادن پروانه این کشتار متوقف یشه ؟مگه حجاب اجباری فحشارو کم کرده؟
فرهنگ رو افزایش بدین . ماموران رو تامین مالی ، تجهیزاتی کنین،نه اینکه صورت مسأله رو پاک کنین
پاسخ ها
سامي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
كلا شكار كار غلطيه چه ماشينش 100 ميليون باشه چه بدون ماشين باشه چه وسط هفته چه آخر هفته كاميار جان لطفا به شكار نرو كار خوبي نيست آفرين پسر خوب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
شکارچی عزیز شما هم لطف کنید به به شکارچیان دیگه هم بیاموزید محیط بان برای کشتن نیست ..یک خانواده رو بی سرپرست کردند که دو قرون جریمه ندهند..مسخره است که شما دارید از فرهنگ سازی صحبت میکنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
خب دونستیم ماشین 100میلیونی داری
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
شکار قانونی و غيرقانونی هم از آن حرف‌هاست. حيوانات زبان‌بسته ملعبه دست انسان نيستند که برای خوشامد و تفريح کشته شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
1
48
مایه تأسف است. همه داشته های مان در حال نبودی است. همه داشته های مادی و معنوی. روزی به خودمان می آییم که دیگر خیلی دیر است. چه برگ های زرینی بر تاریخ مان افزوده و می افزاییم.
نادر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
0
41
موضوع کارمند و بازاری باشد که کفایت خواهد کرد ولی هزاران اسلحه در مناطق روستائی بدون جواز را چکنیم؟.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
3
49
ورود انسان ایرانی با اسلحه و مجوز شکار (هر چند محدود) معادل است با کشتار حیوانات بی گناه. وقتی در شهر ها قانون را رعایت نمی کنند چطور انتظار دارند شکارچیان در جنگلها قانون را راعایت کنند.
محمد حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
0
39
من با اين نظرات موافقم چرا كه طبيعت ايران ديگر تحمل اين شكار و شكار بازي را ندارد اما در اين ميان چون اين مجوز ها درامدي براي دولت دارد لغو آن را بعيد مي دانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
9
40
اي واي من... به خدا كسي كه شكار مي كند روح آدميت ندارد...
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
شما که روح آدمیت داری بی زحمت گوشت نخور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
6
50
واقعا چه دلیلی داره عده ای محدود ولی از قشر بی فرهنگ و تازه بدوران رسیده بخودشون اجازه میدن با انواع و اقسام اسلحه ها به جون میراث طبیعی این مملکت بیفتند و آب هم از آب تکون نخوره-مگر منابع طبیعی ارث پدری یک مشت افراد عصر حجریه که اینجور برای خودشون تاخت و تاز کنن-یک کمی هم از فرهنگ و رفتار مردمان بلاد کفر یاد بگیرید.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
4
58
وقتی آدمها فقط برای تفریح حیوانات را میکشند اسمش رو میذارن شکار اما اگه حیوانی به انسان حمله کنه میگن وحشی شده!
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
7
27
هرچه سریعتر بایستی صدور مجوز شکار ، تحویل مهمات و هرگونه حمایت از شکارچیان با این وضع اسفناک ورو به زوال محیط زیست ایران بدون هیچ قید وبندی تعطیل شودوالا در آینده ای نزدیک جز نامی از طبیعت ، چیز دیگری در یاد مردم نخواهد ماند.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
خیلی تند نرو داداش من . یعنی اگه تصادفات زیاده باید کل ماشینها رو جمع کنن ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
27
15
دوست عزیز کسانی که این محیط بان و دیگر محیط بانان را به شهادت رسانده اند اکثرأ شکارچیان متخلف می باشند که نه مجوز شکار دارند و نه اسلحه های آنها نیز دارای مجوز می باشد و کارمند و بازاری آن کسی نیست که آدم کش باشه کسی آدم میکشه که اسلحه اون بدون جواز باشه و به قصد فرار از دست ماموران دست به چنین عملی میزنه به نظر من بهترین کار این که تمام اسلحه ها جواز دار باشن ولی مجوز شکار صادر نشه و همان کشاورزی که شما نام میبری احتمال داره خودش هم یک شکارچی متخلف باشه ÷س نمی توان همه را با یک چشم نگاه کرد .
حسین
United States of America
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
2
34
کاملا موافقم که این کار فقط به خاطر هوس و تفریح است نه به خاطر نیاز . اگر مسئولین دلواپس بهم حوردن تعادل در طبیعت هستند خاطر جمع باشند الان با نفوذ انسان در اعماق بیابانها وجنگلها به شدت در محیط طبیعی زندگی حیوانات وحشی اختلال ایجاد شده و هیج وقت رشد جمعیتی مثبت نخواهند داشت وبدون شکار هم رشد جمعیتی این حیوانات منفی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
1
32
با یک نگاه به اوضاع محیط زیست میشه فهمید که قطعا تعمدی تو کاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
1
17
ممنون از مقاله زیباتون ..
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
55
16
متاسفانه حرف بی اساس زدن در بلا ما ....
اول از هر چیز تسلیت میگم به خانواده آن مرحوم
در میان هم شکارچیان انسان های متخلف وجود داره ،و هم در میان محیط بانان که مقوله بحث این موضوع در اینجا نیست.
کدوم یکی از این دوستان که اینقدر با قاطعیت در نفی شکار صحبت کردند واقعا از اکوسیستم و چرخه حیات طبیعت شناخت داره.
هیچ کدوم از دوستان به اندازه یک شکارچی و طبیعت مرد عاشق و دلداده طبیعت و حیات وحش آن نیست.
خلاصه می کنم
شکار بهانه ای بیش برای رفتن به طبیعت بکری که مطمئنا هیچ یک از شما حتی احساسی از اون هم ندارین ،نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
جناب عاشق و دلداده طبیعت، نمی توانی بدون کشتن حیوانات از طبیعت لذت ببری؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
کشتن حيوانات و ادعای طبيعت‌دوستی! حالا شما براساس کدام مطالعه به اين نتيجه رسيده‌ای که اين کشتار خدمت به اکوسيستم اسف‌بار ايران است؟ بسياری از گونه‌های جانوری در ايران نيازمند مراقبت هستند نه تعديل!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
طبیعت گردی که بهانه نمی خواد.مگه اکوتوریسم نداریم که باید به بهانه شکار به طبیعت گردی رفت؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
آخی. دلم سوخت. حالا این مرد شکارچی نمی تونه مثل کوهنوردها عشقش رو به طبیعت ابراز کنه؟ حتماً باید با خشونت و کشتار ابراز عشق کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
قربون احساسات داداش!
خب که چی که احساساتی هستی؟ عاشق بودن استدلالته؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
علیرضا جان دمت گرم . این دوستانی که حرفهای شما رو به سخره گرفتن اگه در یه پیک نیک همراهی کنی می فهمی که چه گندی به طبیعت می زنند . وقتی با لذت به دار زدن یک انسان نگاه میکنن باید بفهمی چیکاره اند . وقتی بالذت به بریدن سر یک گوسفند نگاه می کنند باید دیدشون . باید یه تفنگ دستشون داد و نگاه کرد که از فاصله 5 متری به همنوع خودشون هم شلیک می کنن . تو رو خدا انقد ادای آدم خوبا رو در نیارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
8
40
درود بر نويسنده !
كاملا درست است .
بايد مجوز شكار متوقف شود.

سازمان حفاظت از محيط زيست بر عكس بام و هدف تشكيلش با گرفتن پول مجوز كشتار حيوانات و تخريب محيط زيست را ميدهد .
مثل اغلب سازمان هاي ديگر ايراني هدفش را گم كرده است.
قدیرشهرابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
0
17
باعث تاسف است برای مسئولان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
10
24
خیلی دلم می خواهد راه بیفتم تک تک این شکارچی ها رو شکار کنم . یعنی اول یک گلوله بزنم بندازمشون زمین ، بعد سرشون رو گوش تا گوش ببرم ، بعد هم پوست شون رو غلفتی بکنم ، لاشه شون رو هم بندازم جلو سگهای وحشی .
ناشناس
Germany
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
9
12
الان فصل شکار نیست
دوستان گرامی آنها عده ای متخلف هستند که بایستی مجازات شوند
ما در فصل شکار و نوع شکار مجاز و تعداد مجاز که از طرف کارشناسان محترم محیط زیست اعلام میگردد اقدام به شکار میکنیم
لطفا همه را در یک تراز ارزیابی نکنید دوستان محترم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
7
22
شکار حیوانات آن هم در قرن بیست و یک که بشر نیاز به شکار ندارد بسیار غیر انسانی و شرم آور است.
ناشناس
Netherlands
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
1
8
واقعا دوستان عقاید خوبشون رو مطرح کردند ودیگه برای من نظری نموند که بیان کنم متشکرم از همه این دوستان محیط زیست.
دوست طبیعت
United Arab Emirates
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
0
16
صدورمجوز شکار میبایست تحت شرایط خاص وبا اخذ مجوزهای لازم همراه با تضمین وآموزشهای لازم صادر شود.با افرادی که با اسلحه غیر مجاز وبدون مجوز اقدام به شکار وتخریب محیط زیست مینمایندبا اشد مجازات برخورد شود.تقویت نیروهای شکاربان وتجهیز آنها بوسیله نیروی انسانی وتجهیزات مدرن الزامی است.ودر نهایت فرهنگ سازی صحیح انجام گیردکه وظیفه رادیو وتلویزیون مدارس دانشگاه وحتی رجال دین است که مردم را آگاه نمایند.تخریب محیط زیست وازبین بردن گونه های نادر زیان جبران ناپذیری است به طبیعت. با انجام یک برنامه اصولی ویکرنگ عمل کردن سازمان محیط زیست انشا الله شاهد تخریب محیط زیست نباشیم.شهادت هموطن عزیزمان نمونه اخلاص واز خود گذشتگی برای طبیعت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
5
13
اصلا مجوز سلاح چه معني داره؟!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
8
24
فرض كنيم مجوز شكار لغو شود، آيا كساني كه محيط بانان را هدف قرار ميدهند شكارچياني با مجوز هستند؟ آيا جلوي انقراض نسل بعضي از حيوانات گرفته ميشود؟
آقايني كه با كشتن حيوانات مخافيد چرا در مواقعي كه گوسفندان را براي خوراك روزانه خود، نزديكانتان قرباني ميكنند سخني نمي گوييد نكنه اينها حيوان نيستند؟ گاوها و مرغ ها و... حيوان نيستند ؟؟؟ حيوان فقط اونهايي شمرده ميشوند كه نو بيابان و حيات وحش بوده و شكارچي شكار ميكنه؟
چرا وقتي جلوي پاي شما و همسر گراميتان در موقع عروسي، بازگشت از سفر حج و ..... قرباني ميكنند صدايتان در نمي آيد ؟؟ حالا همه مدعي محيط زيست شده اند و ....؟
چرا هميشه بدنبال پاك كردن صورت مسئله هستيد؟
شما اگر طرفدار حقوق حيوانات هستيد بخود و خانواده تان ياد بدهيد گوشت نخورند نه اينكه كنار گو بشينين و آبگوشتتونو ميل كنيد و بگيد لنگش كن.!!!
محمد
United Arab Emirates
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
34
22
شكار كاري كاملا درست و إسلامي است اگر به قول انكه از نوسينده تعريف و تمجيد كرده دست و زبان بسته بودن ملاك باشد گاو گوسفند و مزغ دست و پا بسته تر هستند پس چرا اين نويسنده سنگدل هر روز آنها را مي خورد ؟؟!!! شخصي تخلف كرده اينهمه آمسمان و ريسمان براي چه؟ روزي بيش از پنجاه نفر بر اثر تصادف كشته مي شوند پس چرا نمي نويسيد خودروها بايد جمع شود وپولدارها اسب و قاطر سوار شوند كه نه آلودگي دارد ونه سوخت چون شماها خودتان خودرو داريد ولي به شكار علاقه نداريد اين عينك را بردا يد و واقعيات را بنويسيد هر مثل شما فكر نمي كند جنايتكارنيست واقعا عصر ايران اين ره كه تو مي روي به تركستان است
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
5
29
باسلام
1- شکارچی مجاز و دارای پروانه هیچ وقت اقدام به کشتار و نسل کشی نمیزند
2- صدور پروانه شکار فقط در فصل خاص و در صورت بالا بودن تعداد حیوانات قابل شکار ارائه میشود
3- حیوانات چهارپا نظیر بز و کل در سن بالا با ایجاد حرم سرا از جفت گیری نرهای کم سن جلوگیری کرده و با توجه به سن بالا و عدم توانایی باروری تمام ماده های حرم سرا باعث کم شدن زادو ولد میشوند . مجوز شکار چهار پایان نیز فقط برای نرهای مسن و با حظور یک نفر شکاربان و در طی مدت کم (حدود 2 الی 3 روز )صادر میشود و هدف آن ایجاد فرصت برای جفت گیری توسط نر های جوان میباشد
4- قانون مجازات دارندگان اسلحه غیر مجاز در شهریور 91 توسط مجلس و خیل بیشماری از دارندگان اسلحه شکاری غیر مجاز برای گرفتن جواز اقدام نموده اند
5- تیر اندازی ، اسبدوانی و شنا جز ورزشهایی است که در اسلام به آنها توصیه شده است در طی سفرهای استانی دولت محترم در هر شهر وعده ایجاد یک ورزشگاه برای آقایان و یک ورزشگاه برای خانم ها داده شده (حتما هم تا کنون ساخته شده !!!) اگر در هر شهر هزار متر زمین بدون سر پناه برای محل تیر اندازی در نظر گرفته شود میتوان پتانسیل و انرژی افرادی که به تازگی جواز اسلحه خود را دریافت نموده اند ( قبل از آن به شکار غیر مجاز میپرداختند)و به جمع شکارچیان مجاز پیوسته اند را به سمت ورزش تیر اندازی سوق داد و از شکار غیر مجاز جلوگیری کرد
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
11
18
در پاسخ به وحید که گفت شکار کردن حق انسانه ، شکار کردن فقط حق کسیه که بدون شکار زنده نمی مونه و این چنین افرادی جز قبیله های بدوی در دل جنگلها در عصر مدرن وجود ندارند. والبته اگه مستند هایی رو که درباره این قبایل ساخته شده و نحوه ی رفتار آنها را ببینید هیچ شباهتی با شکارچیان بی شرف نداره . در ضمن حرف مضحکی زدی که گفتی منافع نویسنده به خطر میافته در واقع این منافع امثال تو هست که به خطر افتاده.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
0
20
من بعلت مخالف بودن با شکار قرقاول می خواستم مجوز پرورش خانگی در روستا بگیرم اما مجوز ندادن .گفنتن برو بیرون روستا پرورش پرنده بزن . حالا شما قضاوت کنید برای پرورش 20تا قرقاول در بیرون از روستا چقدر باید هزینه کنم .روزگاری منطقه پیش قلعه خراسان شمالی پر بود از قرقاول اما حالا هیچی
Reza
Germany
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
8
10
vaghean kesani ke heyvanat badbakht va bipanah ra shekar mikonand inha oghdehaye ravani darand va kesi ke heyvan ra bekoshad, ensan ra ham khahad kosht laanat bar an kesani ke heyvanat ra az beyn mibarand
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
0
0
اگر این اتفاق عکس بود همانند اتفاق های گذشته باز هم اینقدر تو بوق وکرنا می کر دند.
شکارچی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
3
1
سلام به همگی. تا آنجا که من دیدم و میدانم شکارچیان عاقبت خوبی در زندگی نخواهند داشت من شاهد عاقبت نکبتبار چند نفر از آنها بودم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
3
5
به جاي اينهمه داد و بيداد به فكر راه حل باشيد شكار در اين سرزمين كهن مثل يك سنت ميمونه فقط بايد ضوابط و قانون سازمان محيط زيست رو رعايت كرد
اكر هم كسي تخلف كرد با اشد مجازات بايد برخورد كرد
اكر نويسند مقله كمي اطلاعات محيط زيستي داشت ميفهميد كه شكار به برقراري توازن محيط زيست كمك ميكنه
انفجار پیجرها بخش کوچکی از یک ماجرای به هم پیچیده است- فریدمن مقام سازمان ملل: در این لحظه بسیار خطرناک برای کل منطقه، خواستار حداکثر خویشتنداری هستم تخت روانچی: رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در لبنان انجام می‌دهد قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به اقدامات طالبان علیه زنان نشست شورای امنیت درباره انفجار های لبنان بایدن: آتش بس غزه واقعی است استفاده از تلگرام در دستگاه‌های نظامی و اداری اوکراین ممنوع شد همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود همستر کامبت لیست شد/ به زودی تکلیف سکه‌ها مشخص می‌شود به تعویق افتادن سفر عراقچی به لبنان به توصیه سید حسن نصرالله لاوروف: اتهامات آمریکا درباره ارسال موشک توسط ایران و کره شمالی به روسیه جعلی است پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی پرسپولیس با برد به استقبال دربی رفت احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف این ادویه در غذا جشن بزرگ میلاد پیامبر(ص) در تهران (عکس)