۲۰ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۹۳۰۸۰
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۶-۰۲-۱۳۹۴
کد ۳۹۳۰۸۰
انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۶-۰۲-۱۳۹۴
وقتی معماری ایران در اکسپو «لوله» شد!

نتیجه "یه قل دوقل" بازی کردن داماد آقای وزیر در اکسپو (+عکس)

این سازه ، چه ربطی به ایران دارد؟!
معماری نیوز نوشت: هنوز که هنوز است وقتی نام «اکسپو» می آید از عوام گرفته تا خواص، دوست دارند تنها اکسپوی مونترال و حضور زیبا، مقتدرانه، شکوهمند و بامعنای غرفه ایران به طراحی فرمانفرماییان را به یاد آورند.

بنایی نوین و در عین حال ایرانی که از چند صدمتری نیز حتی خارجی ها با اندک آشنایی از ایران به هویت آن پی می بردند.

اما امسال ایران با طرحی نامرتبط به اکسپو می رود ، مقایسه کنید که به راستی این کجا و آن کجا!


پاویون ایران در مونترال کانادا- 1967

وقتی معماری ایران در اکسپو «لوله» شد!


پاویون ایران در میلان ایتالیا- 2015

وقتی معماری ایران در اکسپو «لوله» شد!


به طرح که نگاه می کنیم و توجیحات سراسیمه و آشفته طراحش که از کانسپت سفره جهانی در حال پرواز؟! گرفته تا معماری وصله ای پارامتریک و تقلیدی سطحی از معماری اقلیمی و دیکانستراکشنی از مقرنس ها و آیینه کاری های بی نظیر ایرانی که گویی به فحش کشیده شده است؛ تا حروف درهمی که معنا در ازدحام آن گم می شود؛ اگر چیزی از ایران به ذهن متبادر شود تنها می تواند «لوله شدن معماری ایران» باشد!

به دو غرفه قابل مقایسه با غرفه ایران بنگرید: غرفه روسیه که در همان نگاه نخست تداعی گر مردم کشتی ساز روسیه است و غرفه چین که در عین نوین بودن درهمان نگاه نخست معماری چوبی و خاص چین را یادآوری می کند.


پاویون روسیه

وقتی معماری ایران در اکسپو «لوله» شد!


پاویون چین

وقتی معماری ایران در اکسپو «لوله» شد!

اما غرفه ایران به راستی نمایانگر چیست جز آشفتگی و تناقض؟! چرا حتی یک نفر در این مملکت پیدا نمی شود که قادر باشد معماری نوین ایرانی را تعریف کند؟!

کجای معماری ایران چوبی است و اگر شمال کشور چنین باشد چه ارتباطی با این حصیر بستنی قیفی دارد؟


ایران؟!

وقتی معماری ایران در اکسپو «لوله» شد!

گیریم که در مبتذل ترین حالت پذیرفتیم یک صفحه ساده بجای سفره جا زده شده و مبنای تولید اثر قرار گرفته است. دیگر پرنده بودنش چه محلی از اعراب دارد؟ اساسا کجای چنین معماری بر خلاف موضوع اکسپو می تواند پایدار و زمین دوست باشد که تولید آن مرهون قطع درختان بسیار است؟!

چرا باید ذهن مخاطب مثلا بجای پتو یا ملحفه به دنبال "سفره ایرانی" برود؟ مگر باقی ملتها غذایشان را روی چیز دیگری می گذارند؟ و اگر قرار بود که این فرم ساده که در عرض 25 ثانیه در نرم افزار تولید می شود بنا بر ادعای طراحان منطبق بر معماری فولد و پوسته پارامتریک باشد این سازه مذبوحانه و تیر و ستون های سنتی برای نگاه داشتنش چیست؟

به هر غرفه ای که نگاه می کنیم بالاخره چیزی دریافت می کنیم. یا نمایش فرهنگ و تمدن است، یا کسب اعتبار ملی.  یا به رخ کشیدن توان تکنولوژیک و سازه است، یا اختراعی در راستای موضوعات نمایشگاه.

اما اینجا نه معماری ایرانی/ اسلامی توصیه شده توسط رهبری و مسولان بلند پایه نظام مدنظر قرار گرفته و نه کمترین توجهی به موضوع نمایشگاه شده است. همچنین از سازه و تکنولوژی برازنده ای که ارزش آن همه پول ملت ایران را داشته باشد، نیز خبری نیست.

غرفه ایران در اکسپوی امسال براستی حکایت فرهنگ و معماری رو به زوالیست که مسوولان و دست اندرکاران آن بجای برکشیدن اعتبارش؛ تنها به فکر ساختن اعتبار و انبانی با سوء استفاده از آن برای خود هستند.

به زودی با افتتاح اکسپو 2015 در 10 روز آتی و گزارش از ساختمان نهایی، ابعاد دیگری از این رویداد تاریخی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هر چند «معماری نیوز» به دلیل ملی بودن این پروژه و حفظ آبروی ایران از بازگویی بسیاری از موارد پشت پرده اکسپو، رانت ها و سوء مدیریت های صورت گرفته چشم پوشی کرده است، اما امیدوریم آقای وزیر که به همراه مقامات بلند پایه روز 10 اردیبهشت به میلان سفر می کند، با چشم باز و با دید کارشناسانه و مقایسه ای به غرفه ایران و سایر کشورها نگاه کنند تا نتیجه مدیریت خود (شما بخوانید سوء مدیریت) در اکسپو میلان را ببینند.

پیشتر داماد وزیر صنعت، معدن و تجارت که از مسوولان ارشد غرفه ایران در اکسپو هست، در پاسخ به سوال معماری نیوز که در اکسپو چه می کند، گفته بود «یه قل دو قل» بازی می کنم!
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۹۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Saudi Arabia
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
27
284
نمی دانم کجای این طرح ، نشانی از ایران دارد؟ اصلا این که تو اکسپو از ماه ها قبل ، هر کشور سازه های خودش رو می سازه برای اینه که خود سازه، کشور را معرفی کنه. مثل سازه چین که مشخصه چین هست ولی واقعا آیا این سازه اساساً ربطی به ایران داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
من که می گم اگه طرح روسیه نشان دهنده کشتی ساز بودن مردم اون داره ، این طرح لوله هم نشون دهنده خصلت پیچاندن مردم ایران است. با کمال احترام
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
چرا ربطی نداره، نشان می دهد که مهندسی ایران پیچیده به هم.!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
15
164
شاید بگن غرفه قشنگی هست. این یک امر سلیقه ای هست و من هم اتفاقا می گم قشنگه ولی اصلا ربطی به ایران نداره
ایران دهها و شاید هم صدها میلیارد تومان خرج می کنه تا در اکسپوی جهانی شرکت کنه و خودش رو به جهان معرفی کنه ولی این غرفه ، هیچ سنخیتی با ایران نداره و در واقع نقض غرض هست
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
40
148
ای بابا همه ی مملکت رو ساختیم فقط موند طرح معماری ساختمان اکسپو تو بلاد فرنگ؟؟؟؟!! تو رو خدا به درد جوانای بیکار برسین و از افسردگیا و خودکشی ها و از نا امیدی و سرافکندگی اونا هم گزارشی تهیه کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
اگر از هزینه ای که برای این کار شده خبر داشتید نه همچین نظری میدادید نه اینقدر مثبت میدادید دوستان .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
25
135
وااااای خدای من
این دیگه چیه؟
انگار یه ساندویچه که سرش باز شده
ای دریغ از یک ذره فرهنگ ایرانی و اسلامی در این طرح
اینا چی فکر می کنن؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
منم نظرم همین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
6
74
خیلی خوبه یه سری مطالبی بیاد روی دایره فاش بشه تا مردم شناخت بهتری از برخی مسولین داشته باشن. عصر ایران لطفا این مورد رو پیگیر شو به عنوان مشتی از خروار چون فکر میکنم خواسته بسیاری از خوانندگان باشه.
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
127
60
به عنوان یک معمار تحصیل کرده در ایران و آمریکا طرح ارائه شده رو میپسندم و اونو همگام با سنت و مدرنیته که نیاز روز دنیاست میدونم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
به عنوان یک معمار باید نظر عامه مردم که دقیقا خلاف نظر شماست را در طرح ها بگنجانید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
منم با نظر شما موافقم.
بنظرم كاري كه انجام شده زيبايي هاي خاص خودش رو داره. و نبايد مغرضانه كل طرح رو زير سوال برد.
انتقاد سازنده وقتي هست كه علمي باشه و از طرف يك متخصص
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
8
62
به انتقادهایتان ادامه دهید. مطمئنم نتیجه بخش خواهد بود. ممنون
رامین اص
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
6
113
اگر داماد وزیر در وزارتخانه یه قول دو قول بازی نکنه انتظار دارید منو شما اینکار رو بکنیم؟؟؟؟
تاسف بار و شرم آوره.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
18
93
با سلام
درج چنین مقاله ای با توجه به اینکه بنده و بسیاری از خوانندگان نسبت به علم و رشته معماری اطلاعات کافی نداریم، تنها می تواند یکجور یکطرفه به قاضی رفتن تلقی شود.
ضمنا تیتر مقاله با مطلب مندرج در آن ارتباط زیادی ندارد و فقط جبهه گیری نویسنده را نشان می دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
گل گفتی اینجا ار بی سوادی به خودش اجازه میده درباره هرچیزی نظر بده آقا شما مهندس برقی به شما چه ربطی داره که تو کشاورزی نظر بدی؟
آرشیتکت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
4
56
انتظار داشتم که در دولت آقای روحانی فامیل بازی و رانت خواری ازبین بره که متاسفانه باز هم شاهد چنین مسایلی هستیم . به عنوان یک معمار باید بگم که جز در یکی دو آیتم هیچ نشانی از معماری ایرانی اسلامی در این طرح دیده نمیشه . و طرح بیشتر شبیه یک پروژه دانشجویی هست تا اینکه بخواد نماینده ی کشورمون باشه .
کرمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
5
44
من از معماری چیزی سر در نمی اورم ولی اووووووف به کسی که فرهنگ ما را غلط معرفی کرد
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
1
57
امان از آقازاده ها و منسوبین آنها
ماهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
11
41
اين مسئله جزو معدود نقاط تاريك دولت آقاي روحاني تلقي ميشه. كاشكي رييس جمهور محبوب درخصوص انتخاب وزير صنعت بيشتر دقت مي كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
5
60
اتفاقا اگر غیر از این بود باید شک می کردید. غرفه باید نشان دهنده وضعیت یک کشور باشد و این طرح هم دارد همین وضعیت فعلی را نشان می دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
یعنی شلم شوربا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
دقیقا موافقم،
آنهایی که فرهنگ ایرانی را میدانند و بعد این اثر را که همخوانی نداره مشاهده میکنند، به این نتیجه میرسند که گویا هیچی سر جاش نیست، وضعیت دقیقا شلم شورباست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
3
41
گودرزی و نعمت زاده شایسته استیضاح هستند.. نغمت زاده خیلی خووب بود اما بعلت از دست دادن توانایی های فیزیکیش تمرکز نداره...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
31
27
با مختصر اطلاعاتی که در ارتباط با معماری دارم می توانم بگویم غرفه امسال به تمام معنا فوق العاده بود و این مطلب احتمالا مغرضانه نوشته شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
ای کاش کمی هم درباره فرهنگ ایرانی اطلاعات داشتی
اکسپو یکی از فرصت هایی است که هر 5 سال یک بار ایجاد می شه و همه کشورها می خوان خودشون رو معرفی کنن ولی این غرفه ، به چیه ایران شبیهه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
حسادت در کلمه به کلمه این مطلب موج میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
26
17
فقط می توانم بگویم برای خودم متاسفم که نمی توانم در اینگونه موارد به فرزندانم و نسل جدید در توجیه فاصله گرفتن از آرمانهای انقلاب و سو استفاده های کنونی برخی مسئولین جواب قانع کننده ای بدهم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
9
33
طرح غرفه ایران مثل یه ماهیی هست که سر و دمش رو کندن!!!
خیلی مسخرس
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
26
25
من از معماری چیزی نمیدونم ولی بنظرم قشنگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
مسابقه نقاشی کودکان با موضوع آزاد که نیست بگیم قشنگه یا زشته
قضیه اینه که پایون هر کشوری باید اون کشور رو نمایندگی کنه
این پایون، نماینده ایران نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
3
21
جالب بود شاید هم مرتبط!!! شبیه دام گیاه های گوشت خوار هست یعنی بری داخل، درش بسته میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
4
25
خیلی یک طرفه بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
11
21
خیلیم قشنگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
11
37
جالبه چند کاربری که از معماری اطلاعاتی دارند از این طرح حمایت کردند و کلی منفی گرفتند.
ولی مثل همیشه افراد فاقد هرگونه تخصص داد سخن دادند و بقیه هم براشون سینه زدند!
حالا حتما اگر 2 تا هوخشتر و ستون هخامنشی چسبونده بودن می شد طرح اصیل ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
نتیجه بعد از بازدیدها مشخص میشه دوست عزیز. چیز ماندگاری نیست این طرح.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
4
11
بیشتر شبیه زیر دریایی هس!
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
5
30
عصر ايران . بنظر مياد يكي به اين مسله گير داده؟؟!! من از معماري سر رشته ندارم لذا اظهار نظر نميكنم ولي اينرو ميدونم كه اگه بناست از چيزي ايراد گرفته بشه حتي برج ايفل هم در امان نيس!!!! كما اينكه درسال ساخت كل فرانسه عليه اون بسيج شده بود. اما در خصوص تيتر مقاله چه اين مقاله چه مقاله هاي قبلي در اين مورد كاملاً مغرضانه وبه دور از بيطرفي بوده؟ من فايل صوتي مسله يه قل دو قل رو هم دانلود كردم و هنوز دارم چيزي كه يه فرد وارد با سماجت و توهين سرپوش دار با برنامه ريزي قبلي به سمت و سوي مسير صحبت رو سوق ميدهد!!!ً شماهم بدتون نمياد اين مرد رو مصادره به مطلوب نكنيد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
11
11
اصلا قشنگ نیست. مولفه های زیبایی، تقارن symmetry و بار معنایی نداره اصلا. در واقع چیز خاصی نیست که در موردش حرفی زده بشه و یا در یادها بمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
10
18
شبیه تخمه کدو شده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
1
5
«لوله شدن معماری ایران» واژه مناسبی بود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
6
اون شکلهای هندسی وسط سقفش چیه دیگه؟ انگار یه سری چیزا اضافه اومده اونجا چسبوندنشون.
ناشناس
Germany
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
5
100 سال دیگه ایرانی هم باقی نمونده.!!! با این وضغیتی که درست کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
3
8
شمايي كه از پاويون ايران انتقاد داريد كه شبيه معماري ايران نيست! كسي كه با مقوله اكسپو آشنايي داشته باشد و با نگاهي كه به ساير غرفه ها مثل انگلستان امريكا بلژيك فرانسه و.. بياندازد اثري از معماري سنتي اين كشورها پيدا نمي كند مثلا كسي با ديدن غرفه انگليس ياد معماري انگلستان نمي افتد چون بر اساس تم و موضوع اكسپو يك اثر هنري و مفهومي منطبق با موضوع اكسپو را به نمايش گذاشته است ! دوما شمايي كه به دنبال جنجال راه انداختن و مورد اتهام قراردادن وزير و دولت مملكت هستيد با پراكندن شايعات و اخبار غير واقع بهتر است نگاهي به سابقه حضور جمهوري اسلامي در اكسپو بياندازيد تا ببينيد با چه فضاحتي روبرو بوديم تا جايي كه در دولت قبل غرفه ايران به طور مسخره اي تبديل به يك چايخانه سنتي شده بود و نمايشگاه تابلو فرش و.. كه اصلا منطبق با تم اكسپو نبوده و با اين جنجال زحمات اين دولت را كه تلاش براي حفظ آبروي مملكت كرده در اي سي و پنج سال را كاملا مغرضانه زير سوال برده ايد!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
3
5
به نظر من که طرح قشنگیه. حالا اگه یه کشور دیگه اینو طراحی کرده بود ازش تعریف می کردیم. البته من حوزه کاریم معماری نیست و فقط بر اساس سلیقه گفتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
5
متاسفانه نگاه مهندسی و سازه ای مهندسان ، معماری، شهرسازی و در پی آن فرهنگ ما را بی هویت کرده است.همین پل طبیعت را ببینید سازه ای اعجاب آور اما بی نشان از دیرینه پل سازی ماست.در عوض برج آزادی علیرغم مدرن بودن تک تک بخش های آن یاد آور تاریخ معماری ماست.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
6
با سلام کارشناس معماری از دانشگاه فردوسی مشهد هستم فقط یک جمله : این طرح مسخره است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
1
5
سلام قبول دارم که متن مقاله با جهت گیری نوشته شده اما سازهای 1967 و 2015 اصلا قابل مقایسه با هم نیستند...ای کاش دست اندر کاران در نوآوری که داشتند دقت بیشتری میکردند...ایران اسلامی رو به سختی میشه دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
5
5
طرح قشنگی بود دستشون درد نکنه
درویش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
2
7
کدام یک از کسانی که نظر منفی میدهند به معماری ایرانی اعتقاد دارند و با آن زندگی میکنند وقتی همه خانه و ویلاهای مدرن سبک غربی رو به خانه های سنتی و ایرانی ترجیح میدهند حق اظهار نظر در خصوص این نوع معماری را ندارند و حتی خود نویسنده محترم یک طرفه به قاضی رفته است حداقل صبر میکرد بعد از اختتامیه نمایشگاه با طراح یا مدیر آن مصاحبه کرده و نظر ایشان را اخذ سپس آنرا به چالش میکشید -پیشداوری ممنوع است
آماده باش ۱۵۰۰ خودروی برف روب و ۲۰ هزار پاکبان برای زمستان امسال در تهران درختانی که برق تولید می‌کنند!/ کشف گونه‌های جدید درختی در رواندا مغز تنها عضو دارای خاطرات در بدن ما نیست! ترامپ مسیر بیت کوین و دلار را تغییر می‌دهد؟ رویاپردازی با نیسان R34 نیسمو (عکس) اینستاگرام در کدام کشورها فیلتر است؟ قرارداد ۱۵ ساله ادنوک برای فروش گاز به آلمان معرفی پهپاد انتحاری آرش؛ نسخه قدرتمندتر شاهد ۱۳۶ (+عکس) نیسان نیلز؛ میخ ژاپنی ناشناخته و عجیب! (+فیلم و عکس) ستاد کل نیروهای مسلح: بمباران گروهک تروریستی کار ارتش پاکستان بود نه عملیات مشترک با ایران وزارت دادگستری: استخدام زباله گرد ها در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران استون مارتین لاگوندا : یکی از کمیاب ترین خودروهای جهان و آرزوی مجموعه داران (عکس) تویوتا لایت ایس؛ زیبای ژاپنی در آمریکا(عکس) همایون شجریان به جای شمس تبریزی می خواند و محمد معتمدی صدای مولوی می شود روزنامه اعتماد: سیاست نه شرقی نه غربی نتیجه ای جز تحریم و تنگناهای بین‌المللی برای مردم و کشور نداشته