۲۴ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۰۵۲۶۳
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۲-۰۲-۱۳۹۷
کد ۶۰۵۲۶۳
انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۲-۰۲-۱۳۹۷

اعتراف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: اشتباه کردم بچه ام را فرستادم مدرسه تیزهوشان؛ معاون وزیر آموزش و پرورش توصیه کرده بود نفرستم!

هر کسی و از جمله جناب عزت الله ضرغامی حق دارد مدافع یا مخالف مدارس تیزهوشان باشد اما نکته اینجاست که همین فرد در سخنرانی که ۲ سال پیش انجام داده و فایل آن موجود است، به صراحت از مدارس تیزهوشان انتقاد می کند.

عصر ایران - رئیس پیشین سازمان صدا و سیما و عضو کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدتی است که عملا تبدیل به مدافع مدارس تیزهوشان شده است، مدارسی که یکی از تامین کنندگان "مشتری-دانش آموز" برای موسسات تست و کنکور هستند و برخی برآوردها از گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی آنها در سال خبر می دهند!

عزت الله ضرغامی درست در بحبوحه تصمیم وزارت آموزش برای حذف مدارس تیزهوشان توئیتی منتشر کرد و مدعی شد که طبق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون تیزهوشان برقرار است؛ توئیتی که بازتاب های شادمانه آن در سایت ها و کانال های موسسات تست و کنکور قابل توجه بود و البته واکنش وزیر آموزش و پرورش را نیز به دنبال داشت که مهندس! کی و کجا چنین مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم؟!

البته که هر کسی و از جمله جناب عزت الله ضرغامی حق دارد مدافع یا مخالف مدارس تیزهوشان باشد اما نکته اینجاست که همین فرد در سخنرانی که ۲ سال پیش انجام داده و فایل آن موجود است، به صراحت از مدارس تیزهوشان انتقاد می کند و می گوید که دانش آموزان این مدارس دائما تحلیل می روند و به لحاظ سبک زندگی افت می کنند.

او همچنین به خاطره خود از قبولی فرزندش در مدارس تیزهوشان اشاره می کند و می گوید که چند سال پیش در آزمون این مدارس قبول و باعث خوشحالی خانواده شد.

ضرغامی می افزاید: همان زمان آقای فانی( معاون وقت متوسطه آموزش و پرورش) به من توصیه کرد فرزندم را در مدرسه تیزهوشان ثبت نام نکنم، من اعتنایی نکردم اما بعد از دو سال با توجه به وضعیت این مدارس فهمیدم که اشتباه کرده ام.

حال نه تنها باید از جناب ضرغامی درباره دو رویکرد متناقضش درباره مدارس تیزهوشان پرسش کرد بلکه نکته جالب تری که باید بدان توجه نمود این است که مدارس تیزهوشان به حدی "ضد زندگی" هستند که حتی معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش ، نه رسما ، که از باب رفاقت به دوست اش توصیه می کند که فرزندش را به این مدارس نفرستد، مدارسی که همه زندگی و نوجوانی بچه ها را می گیرند تا آنها را با درس هایی فراتر از سطح مدارس متعارف و تست ها و آزمون های مکرر بمباران و در نهایت به اعتراف ضرغامی، سطح زندگی شان را دچار افت کنند.

بی جهت نیست که در سیستم های مدرن آموزشی و در کشورهای پیشرو، مدارس تیزهوشان برچیده شده اند و البته نتایج آموزشی و پرورشی بهتری از ایران دارند.

توصیه معاون وقت متوسطه وزارت آموزش و پرورش به دوست (یا دوستانش) که بچه هایتان را به مدارس تیزهوشان نفرستید دلیل محکمی است که ثابت می کند خود مسوولان آموزش و پرورش هم سال هاست که بر ناکارآمدی و غیرکارشناسی بودن مدارس تیزهوشان واقف شده اند ولی تا کنون به دلایل متعددی این جرات و جسارت در سطوح تصمیم گیری آموزش و پرورش وجود نداشته است که لااقل در این باره تجربیات جهانی را پیاده و این مدارس را از سپهر آموزشی کشور حذف کنند.

اینک که چنین اراده ای شکل گرفته و قریب به اتفاق کارشناسان تعلیم و تربیت و علوم روان شناسی از این اصلاح ملی حمایت کرده اند، بسیار عجیب و غم انگیز است که عده ای حتی با وجود مخالفت های قبلی، به ناگاه مدافع این مدارس شده اند، مدارسی که به اذعان خودشان، افت کیفیت زندگی، محصول نامبارک شان است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۴۶
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
5
78
مصداق بارز نان به نرخ روز خوردن است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
68
24
دلیل اینهمه دشمنی نویسنده متن با مدارس تیز هوشان برای بنده مشخص نیست. بنده الان دخترم در حال تحصیل در مدرسه تیز هوشانه تمام این صحبتهایی که در مورد مدارس تیز هوشان گفته میشه بی اساسه دختر بنده در زمان امتحان ورودی در هیچ موسسه یا کلاس خصوصی ثبت نام نکرده بود الانم با وچودیکه میزان درسش نسبت به سایرین زیاده ولی همش میناله و میگه خیلی درساشون راحته و بیشتر مواقع برای پر کردن اوقات فراغت به کلاسای ورزشی و موسیقی میره بهتر نیست بجای اینکه جوگیر شده و بد و بیراه بگیم اندگی عاقلانه فکر کنیم که اگر واقعا بچه ای تیز هوش بود باید در این مملکت چکار کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
حتی اگر بچه شما این مولفه ها را داشته باشد و اغراق نکنید، متوسط نظر عمومی و کارشناسی راجع به تیزهوشان اینگونه نیست و اساسا در کشورهای پیشرفته هم چنین سیستمی وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
تشریف ببرند جایی که درسها سخت ترند
جواد عباسی فر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
12
68
با سلام به عنوان یک معلم و کارشناس اموزشی و به عنوان یک پدر که فرزندم در این مدارس تحصیل میکنه عرض میکنم این مدارس نوجوانی بچه ها رو نابود میکنه و فقط به صورت کاریکاتوری و در یک بعد اون هم اموزشی رشد میکنند. مثلا فرزندم به درس هایی که در کنکور نمیاد هیچ توجهی نداره، هنر و ورزش در این مدارس فدای ریاضی و فیزیک و شیمی می شود.
از اقای وزیر می خواهیم قاطعانه جلوی مافیای کلاس های خصوصی و کنکور مقاومت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
شما كه اينقدر كارشناسي چرا گذاشتي بچه ات ادامه بده تو اين مدارس خوب برش مي داشتي مي بردي همون مدارس معمولي دولتي اگه اينقدر مفيد هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
33
20
بهتر است تیزهوشان در مورد مدرسه تیزهوشان صحبت کنند و تصمیم بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
احتمالاً شما دارای ژن خوب هستید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
6
58
اصلا مدرسه تیز هوشان یعنی چی؟ از بچگی به یه عده می کن تو خاصی و با بقیه فرق داری واینجوری میشه که توهم داشتن ژن خاص از سنین پایین به عده ای تلقین میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
41
نظام آموزش و پرورش که در این چند دهه رو به نابودی رفته. همه اش آزمون و خطا و بچهه های ما موش آزمایشگاهی . نتیجه مسئولیت مدیران بی کفایت و اتوبوسی
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
18
13
بنده به عنوان یک پدر که فرزندم دانش آموز دبیرستان تیز هوشان است فکر می کنم هر چیزی ممکن است مشکلاتی داشته باشد که باید در پی حل آن مشکل باشیم ، یا اصلا مشکلی نیست و ما باید موجب ارتقاء و بهبود بیشتر آن باشیم ، ولی حذف معنا ندارد ، از هوش بالاتر باید استفاده بهتر کنیم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
سالها این مدارس بودند ، اثر گذاری آنها چقدر است ، آیا شما تاثیری مشاهده کرده اید
ناشناس
Germany
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
24
25
مناسفانه عده ای که خود در ارزوی تحصیل و تدریس در این مدارس بوده اند و به هر دلیلی توفیق نداشته انو از سر کوته بینی به تخریب مغرضانه روی اورده اند

بنده بعنوان یک پزشک فارغ التحصیل دانشگاه دولتی و دانش اموخته سمپاد قویا این اکاذیب پیرامون سمپاد بزرگ رو محکوم میکنم ...

پیشاپیش 14 اردیبهشت روز سمپاد مبارک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
اینکه شما الان پزشک هستید اصلا اهمیتی نداره. اگه پزشک مفیدی باشید خوبه.
مهمترین ضعف سمپاد اینه که درس و تحصیل رو جایگزین کار مفید میکنه و ادعای دانش آموزانش رو زیاد میکنه.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
8
31
بنده 7 سال از بهترین سالهای زندگی را در زندانگاه مدرسه تیزهوشان سپری کردم و جز ضرر و خسران چیزی نه برای من و نه برای همکلاسی هایم داشته. فضای شدید رقابت ناسالم، خستگی مکرر، دور ماندن از خیلی مهارت های زندگی، از دست رفتن شدید خلاقیت، تنش های شدید عصبی به دلیل امتحانات سخت و مکرر و بسیاری موارد که در این قسمت نمیگنجد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
1
20
واقعا ایشون سالها سکاندار صدا و سیما بعنوان بزرگترین دانشگاه کشور بوده اند ! وای بحال مردم ! وای بحال نسل آینده
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
8
سلام بر شما
لطفا همه نظرات را بگذارید
حذف کردن یا حذف نکردن نظر کاربران مخالف تاثیری در تصمیم مسئولین نمی گذارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
3
9
تصمیم برای حذف مدارس تیزهوشان حتی اگر درست هم باشد باید در تابستان گرفته می شد نه درست در اواسط سال تحصیلی و کمی ملنده به آزمون. تکلیف دانش آموزی که با هزار آرزو و امید درس خوانده و پول مدارس غیر انتفاعی ندارد چه می شود؟ پسر خواهر من به امید تیزهوشان کلی درس خوانده .اگر راست می گویید آزمون پایه نهم را هم حذف کنید . در ضمن من خودم 4 سال دبیرستان تیزهوشان خوانده ام . برای من که خانواده ام هرگز توان ثبت نام من در مدارس غیر انتفاعی را نداشتند بودن سر کلاس بهترین معلمان شهر بزرگترین نعمت بود همه اینها باعث شد حتی بدون رفتن به کلاس کنکور در دانشگاه قبول شوم لطفا فقط از طرف ثروتمندان حرف نزنید.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
1
3
البته من با این دکان و دستگاهی که موسسات کنکور برای خود درست کرده اند مخالفم. ولی با وجود موسسات آموزشی به صورت کلی موافقم.

در ضمن اینکه ایشان میگوید همچنان آزمون برقرار است با دفاع از این مدارس کمی متفاوت است. ممکن است به این معنی باشد که تصمیمی برای تعطیلی این سیستم فعلا گرفته نشده است....

شما متاسفانه بیش از آنکه اصلاح کنید تخریب می کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
3
7
دخترم من امسال سال ششم ابتدايي است و كل تحصيلش را تو مدرسه دولتي بود . از اول ابتدايي تا الان هيچ مشكلي در يادگيري مطاب درسي نداشت و همه معلم ها در اين سال ها از ايشان راضي بودند .
خودش دوست داشت در مقطع دوره اول دبيرستان تيزهوشان و يا نموه دولتي ثبت نام كند چون اكثرا از اينكه سطح كلاس ها پايين است ناراضي بود و مي كفت بخاطر چند نفر خانم معلم مطالب تكرار ميگه و يا اينكه همه را تنبيه مي كنه .
حالا ما درگيري مدرسه براي دخترم هستيم و در چند مدرسه خصوصي هم مراحل ثبت نام را طي كرديم .
به نظر من حذف امتحان هاي تيز هوشان براي اين است كه پدر مادرها به سمت اين مدرسه ها هدايت بشوند و اين مدارس بتوانند دانش آموزان باهوش تر را انتخاب كنند . چون گسترش مدارس تيزهوشان و نمونه دولتي نان اين مدارس را آجر كرده بود چون اكثر دانش آموزان تيز هوش تو مدارس تيزهوشان و نمونه دولتي بودند و اين مدارس نمي توانستند و نمي توانند در مقايسه با مدارس تيزهوشان و نمونه دولتي عملكرد خوبي به نمايش بگذارند .
بطور نمونه يكي از اين مدارس معرف در افتخاراتش در قبولي كنكور تنها يك دامپزشكي آن هم دانشگاه آزاد يك شهرستان كوچك را اعلام كرده بود . كه باعث تمسخر پدر و مادره ا در جلسه معارفه مدرسه شده بود .
عصر ايران عزيز از اين ديد هم به موضوع نگاه كنيد وگرنه خداي ناكرده نتيجه گيري ميشه كه شما هم از طرف مدارس خصوص حمايت ...
خویی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
2
7
دربعضی از مناطق محروم کشور کلاس برای درس خواندن نیست وبعضی ها از مدارس تیزهوشان حرف میزنند کجای این کار عدالت است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
2
9
اگر راست می گوئید وزیر آموزش پرورش دستور بدهند تمام مدارس غیر انتفاعی را حذف کنند . بنده امیدوار بودم فرزندم امسال به مدارس تیزهوشان برود . الان مجبورم به مدارس غیر انفاعی بفرستم.اگرشما ووزیر می خواهید عدالت آموزشی باشد مدارس غیر انتغاعی را بردارید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
3
5
فایلهای صوتی رئیس جمهور هم هست که نسبت به قبل چرخش 180 درجه ای داره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
9
این مدارس غیرانتفاعی بلای جان نظام آموزشی کشور شده اند. فلسفه وجودی این مدارس، کاهش سهم و مسؤولیت دولت در ارائه آموزش رایگان بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
3
9
سلام. خودم یک معلم هستم به نظر من چرا شرایطی فراهم نکنیم تا دانش اموزان ما در شرایط یکسان درس بخوانند. گذشته از این اینقد به فکر کنکور و ازمون و تست بودیم که به فکر ساختن انسانهایی با ارزوها و امال درست وبانگیزه برای زندگی نساختیم همه بچه های ما سرخرده و بی انگیزه شدند. امروز فقط حفظ کردن و نمره گرفتن شده همه چیز تو مدارس. چرا بچه ها رو برای زندگی اینده اماده نمیکنیم چرا اخلاق رو تو مدارس ترویج نمیکنیم اگه بدونید تو مدارس ما چه خبره. خدایا به فریاد بچه های ما برس.
كاوه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
2
مشكل بى برنامگى در تدريس و اموزش مدارس هست. اينقدر هست اموزش در مدارس نازل شده است كه خانواده ها مجبور ميشوند فرزندان خودشان را به مدارس ويژه اى بفرستند تا آينده تحصيلى آنان تضمين بشود. حذف مدارس تيز هوشان جوابگوى مشگل نيست. پاك كردن صورت مسئله جوابگوى مشگل نيست. آقاى وزير بايد تلاش كند سطح اموزشى مدارس را افزايش بدهد، و مدارس تيز هوشان را با جهتگيرى پرورش و اموزش هماهنگ بكند.تجارب موفقى در ساير كشورها در زمينه اموزش وجود دارد كه ميتوان از انها بهره گرفت، مثل كوبا، سوئد، ژاپن و چندين نمونه ديگر.
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
2
5
چرا كنتور لايك شمارتان عشقي كار مي‌كند؟ ذيل بعضي اخبار كار مي‌كند و ذيل بعضي كار نمي‌كند. شما خودتان هم كم مشكل نداريد. ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
2
6
با سلام دختر من در یکی از بهترین مدارس غیر انتفاعی مشغول تحصیل بود و از نظر درسی فوق العاده بود اما همیشه در استرس یادگیری و تحت فشار تحصیلی بود و کم بود دچار افسردگی شود .... با تصمیم خانواده به یک مدرسه معمولی منتقل کردیم که تعجب مسئولین مدرسه و ناحیه آموزش و پرورش را بدنبال داشت ... الان هم درس و تحصیل دخترم خوبه هم روح و روان بچه ام در عذاب و تحت فشار نیست ..
برخی از این مدارس برای حفظ جایگاه خود زیاد به محصلین فشار می آورند ..... حیف کودکی فرزندانمان نیست که در کلاس های تست مختلف اضافه از بین برود ...
زکریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
2
9
به عنوان درس خوانده مدارس سمپاد و کسی که الان دخترم در اين مدارس درس میخونه، غير از انتقادی که به حق، به فلسفه وجودی اين مدارس وارد است، نحوه گزینش و انتخاب بچه ها برای زدن "برچسب تیزهوشی" برای آنها، بسیار اسفناک تر است.
تعریف تیزهوشی و استعدا چیست؟
آیا برای اموری غیر از پزشکی و مهندسی در سایر رشته ها به تیزهوش نیاز نداریم؟
مدیریت، اقتصاد، حقوق و .. که مصیبت بارترین بخش های مملکت ما هستند چه سهمی درنظر گرفته شده؟!!
اکنون کودکان معصوم این سرزمین از قبل از دبستان سدی به نام آزمون تیزهوشان دارند و بلافاصله بعد از آن سد عظيم کنکور...
شايد نتوان کنکور را حل کرد اما چرا به اين مصیبت خودساخته دامن بزنیم؟
آیا سزاوار است فقط به خاطر گردش مالی موسسات تست زنی، که هیچ چیز یاد نمی دهند که به درد زندگی کودکانمان بخورد، آینده و اميد بچه هایمان را به حراج بگذاریم؟
چرا کسی به فکر راندمان مدارس تيزهوشان نيست؟
محض اطلاع راندمان نسبت خروجی به ورودی هر سيستمی است.
چه استعدادهایی وارد اين مدارس می شود و چه دکتر و مهندس هایی تحویل کشورهای اروپایی و امریکا میشود؟
امیدوارم لااقل یک تصمیم درست در این کشور اتخاذ شود.
فقط یکی!
عاشق سمپاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
6
4
قابل توجه عصر ایران خانوم آیت اللهی هم تاکید کردن شورای انقلاب فرهنگی تکلیف کرده آزمون امسال باید برگزار بشه و مدارس سمپادم قرار نیست حذف بشه بلکه بعدا و سر فرصت به فکر یه جانشین مناسب جای آزمون ورودی برای متوسطه اول باید بود.بنابراین بطحایی مکلفه آزمون رو برگزار کنه.درضمن ما نیاز به مدارسی داریم که نکات سخت وسطح بالا والمپیادی به بچه ها درس بده.هروقت مدارس دولتی به این کیفیت رسیدن حرف ازحذف سمپاد بزنید!