۲۳ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۶۸۳۸۸
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۱۰-۰۹-۱۴۰۱
کد ۸۶۸۳۸۸
انتشار: ۲۰:۰۱ - ۱۰-۰۹-۱۴۰۱

«قطار پیشرفتِ» آقای رییسی و کوپه‌هایی با یاد سهراب و خاطرۀ سوزن‌بانان

«قطار پیشرفتِ» آقای رییسی و کوپه‌هایی با یاد سهراب و خاطرۀ سوزن‌بانان
می‌توان پرسید قطار مورد اشاره آقای رییسی به سوی کدام ایستگاه در سفر است و مقصد بعدی کجاست؟ به خود قطار بیندیشیم یا به مقصد یا به ایستگاه؟ جدای اینها روی زمین حرکت می‌کند و می توان دید یا زیر زمین است؟ یعنی دستاوردها قابل احساس و احصا هستند یا نه؟

    عصر ایران؛ مهرداد خدیر - استفاده از تمثیل «قطار پیشرفت» به تعبیر پر‌تکرار این روزهای سید ابراهیم رییسی بدل شده تا دلیل ناآرامی‌ها و اعتراضات پس از 25 شهریور را به عنوان تلاش برای توقف یا کند ساختن حرکت این قطار توصیف کند کما این‌که امروز هم در سنندج گفت: «دشمن می‌خواهد قطار پرشتاب پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را از حرکت باز دارد، اما مسؤولان کشور با کمک و همراهی مردم نباید اجازه دهند این قطار از حرکت باز بماند».

 
   هر چند خوش‌بختانه در جای دیگر همۀ معترضین را به حساب دشمن نگذاشت و تصریح کرد: «ما دشمن را کسانی نمی‌دانیم که در رخدادهای اخیر تحت تاثیر هیجانات و احساسات به خیابان آمدند و از سر غفلت حرفی هم زدند. دشمن واقعی آمریکا و رژیم صهیونیستی‌اند» اما چون مدام تعبیر یا تمثیل "قطار پیشرفت" را به کار می‌برد جدای سیمای ایران پس از 25 شهریور و ریشه‌یابی خشم و اعتراض می‌توان از 5 منظر یا 5 کوپه در این قطار به داستان نگریست: 
«قطار پیشرفت» آقای رییسی با شعر سهراب و خاطرۀ سوزن‌بانان
 
 
    نکته نخست همان است که پیش از این هم نوشته‌ام. این‌که پیشرفت همان توسعه نیست و توسعه نیز همان رشد نیست و این که آقای رییسی و نواصول‌گرایان اصرار دارند به جای واژۀ توسعه از "پیشرفت" استفاده کنند احتمالا به این خاطر است که هم ادبیات متفاوتی به نسبت هاشمی و خاتمی و روحانی به کار برده باشند و هم ناشی از آن است که توسعه را غربی و وارداتی و مشکوک ولی پیشرفت را بومی اسلامی و ایرانی و مقبول می‌دانند. 
 
   رشد یا gtowth تکثیر وضع موجود است. (مثل این‌که شرکت خودروساز تولیدات سالانه خود را از 100 هزار دستگاه به 200 هزار برساند اما با همان وضعیت و کیفیت و این رشد است).
 
 
  پیشرفت یا progress  نیز ارتقا یا تکثیر وضع موجود است اما با کیفیت مادی و فناوری بهتر. (در مثال بالا شرکت خودروساز اگر مدل‌های بالاتر و با کیفیت و فناوری بهتر تولید و عرضه کند پیشرفت کرده است. در مثالی دیگر وقتی تولید فولاد در فلان واحد فولادی به جای روش کوره بلند با قوس الکتریکی صورت پذیرد/ شرح و مثال از محسن رنانی). منتها باز هیچ یک از این دو توسعه نیست. به بیان دیگر توسعه همان پیشرفت و رشد نیست هر چند مدعای رشد و پیشرفت هم نیاز به تأیید در نهادهای مستقل دارد.
 
 
  اما چرا توسعه همان پیشرفت و رشد نیست و فراتر از آن است؟ به این خاطر که توسعه یا development تحول کیفی در یک پدیده است به معنی تغییر در خُلق و خوی فردی و همچنین در الگوهای رفتاری اجتماعی و حتی ماهیت پدیده‌ها.
 
  اینها را قبل تر هم البته نوشته بودیم ولی فرض را بر این می‌گذاریم که مراد آقای رییسی از هر سه یکی است و ادبیات پیچیده ندارد یا مسامحتا به جای هم به کار می‌برد و منظور غایی او در واقع همان «ترقی» است که در ادبیات پیش از انقلاب رایج بود.
 
   اما با همین نگاه هم می‌توان انتظار داشت عدد و رقم و شاخص ارایه کند. چرا که مثال او کاملا کمّی است. فی‌المثل می‌تواند به نرخ رشد اقتصادی اشاره کند که طبعا به خاطر امکان فروش بیشتر نفت دیگر صفر نیست اما همین را هم نمی‌گوید و مصداق و شاخص نمی‌دهد.
 
   نکته یا کوپه دوم این که قطار از یک مبدأ حرکت می‌کند تا به مقصد برسد و در طول مسیر در ایستگاه‌هایی توقف می‌کند. به رغم ضعف ایران در خطوط ریلی که موجب شده تجربه قطار سواری در کشور ما گسترده نباشد خطوط مترو اما در کلان‌شهرها خوش‌بختانه امکان جا به جایی روزانه میلیون ها نفر را با قطار از نوع زیر زمینی فراهم کرده است. حال می‌توان پرسید قطار مورد اشاره آقای رییسی در کدام ایستگاه بود و به سوی کدام ایستگاه در سفر است و مقصد بعدی کجاست؟  به خود قطار بیندیشیم یا به مقصد یا به ایستگاه؟ جدای اینها روی زمین حرکت می‌کند و می توان دید (مثل تهران - کرج) یا زیر زمین حرکت می‌کند؟ یعنی دستاوردها قابل احساس و احصا هستند یا نه؟ 
 
  سوم: آقای رییسی چه در سال 96 و چه در 1400 منتقد جدی عملکرد و رویکرد دولت‌ها بودند و از شهریور 1400 خود سکان اجرایی را در دست گرفته‌اند. آیا قطار ممدوح ایشان از 15 ماه قبل راه افتاده یا از ابتدای جمهوری اسلامی در حرکت بوده ؟ در این صورت چرا عملکرد دولت‌های محتلف سازندگی و اصلاحات و اعتدال با رویکردهای توسعه ای را همواره نفی و نقد کرده‌اند تا جایی که گاه درصدد طی مسیری معکوس هستند و نمونه‌های آن را در مواجهه با اینترنت و برجام می‌بینیم.  آیا منظور این است که در این 15 ماه هم ریل را تغییر داده‌اند و هم لکوموتیورانان را و هم پیش‌ران‌ها یا قطار سرعت گرفته است؟ 
 
  چهارم: استفاده از تمثیل قطار پیشرفت احتمالا به این خاطر است که مطابق سخنی از شهید مطهری که مشهور شده "تا قطار متوقف است کسی سنگ پرتاب نمی‌کند اما تا به راه افتاد سنگ ها‌ست که به جانب آن پرتاب می‌شود". این سخن برای آن است که گفته شود نقد و انتقاد بیشتر متوجه حرکت‌کننده است تا ساکن اما در ایرانِ پسا 25 شهریور نه در بیرون که درون خود قطار اتفاقاتی افتاده و داستان تنها سنگ از بیرون نیست.
 
  در کوپه پنجم هم سری به سهراب سپهری می زنیم که این شعر او ضرب المثل شده است: من، قطاری دیدم که سیاست می‌بُرد و چه خالی می‌رفت... ایران در تب و تاب سیاست می سوخت و پر از سیاست بود اما شاعر قطار را خالی می‌دید یا مراد او ترجیح ادبیات و عرفان بر سیاست بود.
 
   با این همه مباد که دیگران احساس کنند قطار مورد نظر آقای رییسی در مسیر پیشرفت نیست یا شتاب ندارد یا لکوموتیورانان چندان که از بولتن های محرمانه لو رفته مستفاد می‌شود موفق نبوده‌اند.
 
   نکته اصلی اما همان است که خود آقای رییسی هم یک بار گفته بود. معیار رضایت مردم است. بله، به قطار در حرکت سنگ می‌اندازند اما اگر درون قطار هم اختلاف و نارضایتی باشد چه؟ آیا این را هم باید به حساب سنگ از بیرون گذاشت؟
 
    اگر مسافران قطار حق خود بدانند که در انتخاب هدایت کنندگان قطار آزادی عمل بیشتر داشته باشند و بخواهند پاره‌ای مقررات قطار با نظر آنان تدوین شود چه؟ یا تبعیض را نپسندند چه؟ آیا باز به سنگ‌اندازی از بیرون مربوط است؟
 
 بدتر از همه اگر در عالم واقع و فارغ از شعار و کلیشه ریل تغییر کرده باشد اما سوزن‌بانان نخواهند خود را با اقتضائات تازه انطباق دهند و همان حرکاتی را انجام دهند که پیش‌تر و هر روز انجام می‌دادند و در اینجا همان سخنانی را بگویند که قبل‌تر آیا خاطره تئاتر تلویزیونی «سوزن‌بانان» تازه نمی‌شود با بازی درخشان علی نصیریان، داریوش مؤدبیان و اسماعیل محرابی که نمی خواستند یا نمی توانستند «تغییر» را بپذیرند و با این که دیگر قطاری به سوی ایستگاه آنان نمی آمد روز و شب را با همان کارهای دوران قبل پشت سر می‌گذاشتند؟
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۵۹
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
24
6
ساده بنویس ما هم بفهمیم
عصر ایران جز بخش مربوط به تعاریف سه اصطلاح بقیه مطلب ساده بود. مطلثا قصد فضل فروشی ( فضلی هم در کار نیست البته) و بازی با کلمات درمیان نیست. اما کاش مشخصا بفرمایید کدام بخش مبهم است تا نویسنده توضیح دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
112
5
خفه شو لیبرال منافق فتته گر...
عصر ایران

اگرچه مطالب حاوی ناسزا را منتشر نمی کنیم اما چون بیان گر ادبیاتی است که وضع را به اینجا رسانده گاهی باید کامنت ها یا نظراتی از این دست را منتشر کرد. به جای فحاشی می توانید بگویید با بند دوم یا جمله سوم در بند چهارم موافق نیستم. وقتی مدام فحش بدهید آنگاه دیگرانی هم پیدا می‌شوند و فحش می دهند... طبعا سایت نظرات دیگران در قبال این توهین را منتشر نمی کند ولی از آرای مثبت و منفی می توانید دریابید که لحن تان زیبا بوده یا نه. چرا دوست دارید همه "خفه شوند" و مدام انگ می زنید؟ چرا دست از این عادت زشت برنمی دارید؟ چرا تصور می کنید حقیقت آیینه ای است که تنها نزد شماست؟ بیاییم تکه های مختلف حقیقت را کنار هم بگذاریم. فحش ندهید. چون اگر فحش دهید نمی توانید بر دیگران خرده بگیرید که چرا فحش می دهید.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
ای کاش نظرات در جواب این فرد رو منتشر می کردین تا جوابشو از زبان مخاطبانتون بشنوه ،از اون لشکرهای مجازی هستن که پول میگیرن بیان این ور و اون ور موج ایجاد کنن و توهین و ناسزا بگن! فک کردن مردم رو میشه با این حرفا گول زد و مردم رو ساده لوح فرض کردن !
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
46
بسیار دقیق و زیبا بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
27
عجب عکسی :)))
آرین آرام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
40
5
...گوییا سکانداران دولت‌های قبل یعنی آقایان سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی که مطلوب جریان اصلاحات در سپهر ایران ارزیابی می شوند سرآمد دوران بوده‌اند. در حالی که همه خوب می‌دانیم که دولت‌های اصلاحات و اعتدال هم با دولت‌های آرمانی فاصله معنادار داشتند ...
عصر ایران

همیشه میان واقعیت و آرمان فاصله است اما دربارۀ دو رییس جمهوری پیشین ایران ( سید محمد خاتمی و حسن روحانی) دو نکته را باید لحاظ کنیم: نخست این که هر دو برآمده از انتخابات رقابتی ( ولو با اعمال نظارت استصوابی) بودند و شما نمی توانید انتخابات سال های 76 و 80 و 92 و 96 را که به روی کار آمدن و ابقای خاتمی و روحانی انجامید با 1400 مقایسه کنید که رقبای آقای رییسی پیشاپیش حذف شدند. حتی یک رییس مجلس با هر دو نایب رییس (علی لاریجانی و علی مطهری و مسعود پزشکیان) را حذف کردند. 


نکته دوم هم این که به گواه کارشناسان اقتصادی بهترین عملکرد اقتصادی دولت‌ها مربوط به سال های 80 تا 84 است که برای اولین بار درآمد سرانه به سال 56 نزدیک شد و دوره دوم هم از حیث کنترل نرخ تورم در 94 تا 97 که هر چند رکود هم بود اما از نظر کنترل تورم کارنامه آن سه سال و نه دولت دوم مثبت ارزیابی می شود و  با خروج ترامپ از برجام البته داستان تغییر کرد.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
موافقم هر روز از کنار دستپخت محمد خاتمی، یعنی زاینده رود غارت شده، می گذرم.
احمد
Russian Federation
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
1
35
یک نکته هم اضافه کنید که اگر مسافران برای مقصد مشخصی سوار قطار شده باشند اما قطار در میانه راه به سمت مقصدی دیگر تغییر مسیر داده باشد چه ؟
سهراب سپهری
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
79
4
من بعد از جنگ قطار سازندگی دیدم و چه خالی و چاپنده می رفت و قطاری که برای قلب راکتور اراک بتن می برد.
من قطار دولت رئیسی را دیدم که چه پر می رفت. او تورم ۶۰ درصدی دولت قبل را به ۳۹ درصد رسانده بود اما سیاست بازان باز هم با الفاظ بازی می‌کردند و واژه ها را توضیح می دادند.
پاسخ ها
ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
واقعا ۳۹ درصد شد؟ پس چرا تو خريد روزمره‌ سیب زمینی تخم مرغ ندیدم!!! مگه نگفته بودن روغن خوراکی لیتری ۶۰ چرا دیر وز بیشتر از این خریدم؟!!! کاش مثلِ من حقوق بگیر ۳ برابر زیرخط فقر بودی تا بفهمی چی می‌گیم هموطن.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
قطار رئیسی که عزیز دردانه است و همه ارکان قدرت و قوای دیگر و رسانه های مختلف ارتزاق کننده از بیت المال و مخصوصا صدا وسیما در خدمت این قطارند و ترامپ با آن تحریمهای ویرانگر و سخت گیرانه اش دیگر نیست، از عهده تامین داروهای معمولی مثل آنتی بیوتیک ها بر نمی‌آید. در سياست خارجي دارد دوباره همه دنیا را علیه ما متحد می‌کند تورم هم در رویا از ۶۰ به ۳۹ رسانده شده.انوقت واقعا این قطار خیلی پر است؟ پر از چی؟
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
1
30
لذت بردم. مخصوص از شعر سهراب و یادآوری مفهوم تله تئاتر سوزنباتان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
1
21
درود درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
33
از ۸۴ همین وضع حاکمه....هر روز هم بدتر میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
51
6
فکر نکن متن رو ادبی بنویسی و یا از کلمات انگلیسی زیاد استفاده کنی حتما قویتر میشه.
فرض تحلیل وقتی آبکی باشه هر چی خوشگلش کنی فایده نداره
عصر ایران چنین فکری نداریم. حساسیت نویسنده در قبال زبان پارسی که گاه تا مرز سره نویسی هم پیش می رود نیاز به یادآوری ندارد. دربارۀ مفاهیم جهانی و تخصصی اما نیاز است تا اصل کلمه ذکر شود. ضمن این که در متن هم آمده تعاریف از دکتر محسن رنانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
آنکس که نداند و نداند که نداند .........
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
37
7
این حرف ابراهیم رئیسی از جنس همان شعارهایی است که حسن روحانی میداد و شما ساکت بودید.ایرادی بر جانبداری های سیاسی نیست لیکن ادعای رسانه بی طرف بودن کمی بی انصافی است
عصر ایران بی طرفی در خبر و گزارش باید رعایت شود. اما در تحلیل و یادداشت اسم دار باید بی طرفی معنی ندارد. در معتبرترین رسانه های جهان نیز چنین است. مثلا یکی از سرمقاله های مشهور گاردین این گونه شروع می شد: ترامپ، یک دروغ گوست. ولی در گزارش یا خبر دست نمی برند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
مگه عصر ایران ادعای بی طرفی کرده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
1
28
آقای خدیر
چه فلش بک ناراحت کننده ای
چقدر کارهای فاخر در سالهای ابتدایی پس از انقلاب داشتیم و این تله تئاتر چقدر فوق العاده بود
کارمون به جایی رسیده که برای داشته های اول انقلاب باید حسرت بخوریم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
اون داشته ها که میگین و اون کسا چه موقع آموزش دیده بودن؟
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
1
24
وقتی چنین انتقادهای مفید رو می بینم بدون اینکه به نویسنده نگاه کنم اسم نویسندش معلومه.
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
1
44
سرعت قطار خیلی زیاده دلار داره به ۴۰ هزار تومان سکه به ۲۰ میلیون و پرواز قیمت خوراکی ها میرسه لطفا ترمز رو بکش جنای ریسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
15
9
بی طرفی در خبر و گزارش باید رعایت شود
علی الخصوص در انتشار نظرات خوانندگان
عصر ایران بله. در انتشار نظرات خوانندگان هم باید رعایت شود. منتها چون برای دیگری مسؤولیت می آورد این منتشر کننده ملاحظاتی دارد. تا جایی که نقد به نویسنده باشد ابایی نداریم ولی اگر برای کلیت سایت دردسر تولید کند طبعا معذوریم.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
24
بسیار غنی و پرمحتوا و خواندنی.
قطار مورد اشاره، قطار توهم است و خودشیفتگی.
ناشناس
Romania
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
21
3
جالب اینجاست گه یک کامنت توهین آمیز به نویسنده منتشر شده (که البته بنده احساس می کنم از طرف خود عوامل سایت بوده تا مثلا نشون بدن همه نظرات رو منتشر می کنن)
ولی کامنت من که انتقاد محترمانه به نویسنده بوده چاپ نشده
متاسفانه سایت عصر ایران ظاهرا قصد فریب مخاطبین خودش رو داره
عصر ایران واقعا چنین نیست. افراد معدودی در سایت کامنت منتشر می کنند و بسته به وقت و تعداد دارد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
7
1
پیشرفت یاتوسعه
هرچه نام داشته باشد.
برای افراد جامعه فرقی ندارد.
عصر ایران

بله، مصطفی ملکیان هم می گوید انسان گوشت و خون دار مهم است مه مفاهیم جدای انسان ها.

منم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
32
4
قطار مورد نظر اقای رییسی به هر ایستگاهی برود از ایستگاه های غرب وحشی نخواهد گذشت.
کسانی که نظام را متهم به سرکوب اعتراضات می کنند اکنون خود گرفتار سرکوب مردمند. کسانی که بر ملت ایران تحریم روا داشتند اکنون هیزم می سوزانند و غذای حیوانات میل می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
25
4
هر کجا برود به ایستگاههای آبادانی شیخ شما نمیرسد
اهمیت ژئوپلیتیک جزایر سه‌گانه‌ی ایرانی در خلیج‌فارس / اعتراف تاریخی انگلستان به حاکمیت ایران بر «تُنب بزرگ، تُنب کوچک و ابوموسی» رئیس جمهور باید به مردم بگوید چه اسب زین کرده ای را در حوزه برق تحویل گرفته خستگیِ شغلی، کنترل احساسات را دشوار می‌کند شکست سنگین دموکرات‌ها در نبرد رسانه‌های نوین «کلینیک ترک بی‌حجابی»؛ یعنی دختران را به تخت می‌بندید؟ سنتکام: حمله به انبارهای سلاح گروه های مرتبط با ایران در سوریه / ۳ شهید و ۵ زخمی در حمله هوایی آمریکا انتقاد عباس عبدی از سهم خواهی اصلاح طلبان از پزشکیان : چرا فکر می کنید برای هر کاری حتما باید یک اصلاح طلب منصوب شود؟ رونمایی از طرح اولیه مرموزترین پرنده تاریخ چین (+عکس) برنج‌هایی که ضد آفتاب می‌زنند کیفیت بهتری دارند! چه کسانی به مرحوم رئیسی گزارش نادرست می دادند که وضعیت برق خوب است؟ امروز با نیما: تو را من چشم در راهم... مصرف زیاد زینک ممکن است خطر اِندومتریوز را افزایش دهد لاک پشت چرمی چرا مهم است؟ خواص بی نظیر دمنوش آویشن و عناب در زمستان پژوهش جدید: فراموشی خیلی هم بد نیست